Hur stor är risken
30.03.2020
Hej, min pappa har fått diabetes typ 1. Han är 68 år gammal och läkaren tror att det har med ärftlighet att göra eftersom min farfar hade det när han va 60. Hur stor är risken att jag får det? Trakk

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.03.2020
Hej,
Olika källor säger lite olika om risken att insjukna i diabetes typ 1 om föräldern har det. Det är också en liten skillnad beroende på om det är mamman eller pappan eller båda två som har diabetes.
Men bara för att din pappa har diabetes typ 1 innebär inte automatiskt att du själv kommer att insjukna. Risken att insjukna i diabetes typ 1 om pappan har det är (beroende på källa) mindre än 6%.
Gör det du själv kan för att hålla din hälsa så god som möjligt. Ät, sov och motionera lagom mycket - på det sättet har din kropp de bästa förutsättningarna att hållas frisk.
Kram
Tessi