Vilka myndigheter måste jag meddela då jag flyttar utomlands i 7 månader? Tänkte ha kvar min adress i Finland. Måste jag meddela FPA, MinSkatt…? Tack!

En Decibel-expert svarar
Hej!
Enligt lagen om hemkommun bör man göra flyttanmälan till registermyndigheten (Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata) alltid när man flyttar varaktigt (dvs. tills vidare) eller när den tillfälliga adressen varar längre än tre månader.
Flyttanmälan gör man enklast på https://www.posti.fi/sv/privat/flyttanmalan (kräver bankkoder eller annan stark identifiering) eller med pappersblanketten som man kan fylla i på Postens serviceställen. Var beredd att styrka din identitet när du lämnar in pappersblanketten.
Flesta myndigheter och organisationer (bl.a. skattemyndigheten och FPA) tar sina adressuppgifter från befolkningsdatasystemet. Adressuppgifterna förmedlas alltså till dessa myndigheter automatiskt efter att adressuppgifterna har registrerats till befolkningsdatasystemet.
Observera, att detta gäller endast adressinformationen. Det kan vara bra att kontakta skattemyndigheten och FPA om det kan finnas andra uppgifter som ska informeras till dem skiljt när det gäller flytt utomlands för att arbeta!
Mer information om flyttanmälan samt en lista på myndigheter och organisationer som adressuppgifterna förmedlas till från befolkningsdatasystemet hittar du på https://dvv.fi/sv/flytt
Med vänlig hälsning,
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Kommentarer
Inga har kommenterat på denna sida ännu
Skriv kommentar