Kille stånd
27.09.2023
Hej! Jag å min kille brukar ha sex och han kommer jätte snabbt, under 15sec har han kommit . Jag ser inget problem med det men är han så upphetsad på mig? Varje gång då jag känner innanför hans byxor har han stånd, å hur känns det då en kille kommer?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.09.2023
Hej,
Bra om du inte upplever det som ett problem att din kille kommer snabbt. Det är inte ovanligt att utlösningen kommer snabbt, speciellt då man precis har börjat bli sexuellt aktiv. Delvis kan det bero på att det helt enkelt är så skönt att han inte kan hålla tillbaka sin utlösning/orgasm, men det kan också bero på att han är nervös eller spänner sig vilket kan göra det svårare att kontrollera. För många killar är det någonting som med tiden ändrar av sig själv vartefter killen slappnar av mer och blir bättre på att tolka signalerna i den egna kroppen. Men jag är glad att du är stöttande eftersom det kan vara någonting som killen själv upplever som problematiskt eftersom det finns en ganska utbredd uppfattning om att samlaget måste pågå en viss tid för att det skall vara "tillräckligt". I själva verket finns det ingenting som säger att just det vaginala samlaget måste pågå länge (eller överhuvudtaget). Det finns massor av olika saker man kan göra då man har sex och vaginalt samlag är bara en av dem. Huvudsaken är att ni båda två är nöjda och tycker om det ni gör. Du skriver att han ofta har stånd då ni är i varandras närhet, så på basen av det du skriver så kan det mycket väl vara så att han helt enkelt är så tänd på dig :)
OM ni i något skede upplever att det blir ett problem så finns det saker som han/ni kan tänka på - men eftersom det för tillfället inte upplevs som negativt så är det nog bara att fortsätta.
Du frågar hur det känns för en kille då han kommer, men det är väldigt svårt att svara på eftersom det sannolikt är lika individuellt som det är för tjejer. Generellt menar många undersökningar att killars orgasmer skiljer sig från tjejers genom att de inte är lika långvariga, med andra ord är killens orgasm kortare - men i många fall betydligt lättare att uppnå än tjejers. Men som sagt kan det variera väldigt mycket från en person till en annan och från en gång till en annan. För en och samma person kan ju också intensiteten i en orgasm variera mycket, t.ex. beroede på hur länge man har varit upphetsad eller på vilket sätt man når orgasm.
Jag hoppas att ni kan ha en öppen kommunikation då det kommer till ert sexliv och att ni fortsätter att ta väl hand om varandra. Om det uppstår frågor så är det bara att komma tillbaka hit och ställa dem :)
Kram,
Tessi