större ben+rumpa
23.02.2014
Hejsan! jag skulle behöva några träningstips och vad man ska äta å sånt för att få större rumpa + ben. Jag har jätte smala ben, och jag äter jätte mycket men det fastnar egentligen inte någonstans på mig.(är inte så jätte smal runt magen, men mina armar och ben är smala) Men jag skulle vara väldigt tacksam för svar för att det är jätte svårt för mig att hitta snygga byxor (förutom dr.denim som passar på alla) som är lite mer som jeans, om ni förstår vad jag menar :) Men jag vet nog att man ska äta dubbelt mera när man tränar, men det fastnar ingenting (förutom på magen), men det skulle va så kul att kunna trivas med sina ben, för många har sagt att "hon har för smala ben" ingen rumpa osv. tar inte åt mig men jag trivs inte själv med dom, så därför. Men vill också säga tack för en bra sida! ;)

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
24.02.2014
Hej!
Tack för berömmet, det värmer! <3
Alla har vi olika kroppsformer, du har säkert hört om päronformad kropp, timglaskropp osv. På basen av vad du berättar i din fråga låter det som att din kroppsform är äpple. Kolla bild här. I princip betyder det att du har smalare ben och armar och att fettreserverna samlas runt midjan. Det går att ändra på sin kroppsform genom träning och kost, men hur du än försöker, kommer du alltid att ha en grund som finns där. Troligen kommer du alltså alltid att ha lite smalare armar och ben, hur du än försöker. Du kommer absolut inte få större ben och rumpa genom att äta, eller åtminstone inte på det sättet du vill ha det.
Vi vet inte hurudan träningsbakgrund du har, men det vi rekommenderar i träningsväg är att du börjar gå på gym. För att få form på din rumpa och mera muskelmassa i dina lår ska du jobba med (stora) vikter. Därför tycker vi att du ska ta kontakt med personalen på något gym nära dig och fråga efter ett program som personalen (tex personal trainern) skräddarsyr för just dina behov. Genom att ta ett program från ett proffs får du också hjälp med tekniken så du säkert gör rörelserna rätt. Gymträningen kräver hårt jobb, men resultaten är nog värt mödan!
Det finns inget särskilt som du borde äta för att få mera massa i benen och du behöver absolut inte "äta dubbelt mera" när du tränar. Energibehovet är mycket individuellt och beror på vad och hur hårt du tränar. Därför kan vi inte ge några särskilda kostråd, annat än ät mångsidigt, hälsosamt och regelbundet.
Lycka till med träningen, med hårt jobb kommer du nog att nå de mål du vill! Vi håller tummarna!
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Liselott