11år sänder naken bilder till min kärlek
08.12.2013
Hej jag är 11 årig tjej som är kär i mim pojkvän han är 17 jag har aldrig träffat han på riktigt hen kräver naken bilder på mig jag har redan sänt över 300 och han vill ha mer men det visade säg att han va 24 hjälp hur ska jag göra .

Ungdomsinformatören Lena svarar
Ungdomsledaren Lina svarar
10.12.2013
Hej,
Det är straffbart för en 17-åring att ha ett förhållande med en 11-åring, och då det dessutom visade sig att han egentligen är 24 år gör det saken ännu värre. Vad han har gjort mot dig är straffbart. Du skriver att du är kär i honom, men han har ju ljugit så mycket så lägg de känslorna åt sidan - du vet inte heller, det kan kanske egentligen vara en ful gammal gubbe som sitter vid den andra dataskärmen. Det är lätt att hitta bilder på unga snygga killar på internet som han kan börja använda och påstå att det är han. Du kan inte vara säker på det. På vad du skriver så blir vi väldigt oroliga för dig, och råder dig att vara försiktig och avbryta all kontakt med den här personen. Inte ens en 17-åring skulle be om nakenbilder på en tjej i din ålder, om han var helt vettig.
Vi vet inte hur det ser ut på din ort, vart du kan vända dig, men ett första steg är att prata med någon vuxen som du litar på - de kommer att vilja hjälpa dig ur det här, och göra allt vad som behövs för att hjälpa dig. Du kan prata med kuratorn eller skolhäslovårdaren på din skola, och om du vet hans namn så kan du riktigt bra anmäla honom till polisen, för ingen vuxen man har någon rätt som helst att be en 11-åring skicka nakenbilder av sig själv. Vår nätpolis Mikael har tidigare svarat på en fråga om en (ung) kille som började visa nakenbilder på en tjej (i samma ålder) till sina kompisar, tjejen hade skickat dessa bilder till killen via nätet, och då rekommederade Mikael att man tar kontakt till polisen. I detta fall var båda personerna i samma ålder, så du förstår då hur allvarligt det är då den här killen på nätet är så mycket äldre än dig själv. Du kan själv skriva till Mikael om du vill på facebook till exempel på denna sida www.facebook.com/konstapelmikael.appel
I och med att du är så ung gör det hela saken ännu värre, och han har helt och hållet utnyttjat dig för att få dessa bilder. Så tänk alltså inte på honom som din pojkvän längre, du ser ju nu att han har ljugit för dig, och du har ingen aning om vad han gör med bilderna som du har skickat. Vi skulle faktiskt önska att du tar kontakt till polisen så att du får bort alla bilderna på dig själv från nätet och så att ingen annan ung tjej råkar ut för samma sak. Det känns säkert jättejobbigt för dig, men samla allt ditt mod - vi vet att du kan! Du har redan nu visat att du är modig i och med att du berättat för oss här på decibel om ditt problem, så ta kontakt med någon nära dig som kan hjälpa dig vidare!
Så ställ inte upp på något dylikt i framtiden, och ta kontakt med någon vuxen
Kramar från Ungdomsinformatörerna Lina och Lena