Funkar penisförlängare verkligen
05.01.2018
Hej har stora komplex för min 13cm snopp. Enligt statistik så är den vanlig men den känns fortfarande liten. Har kollat runt lite på olika sidor och hittat piller och sånt som tydligen ska göra kuken större, pillren vet jag inte att dem funkar. Men sen hittade jag penisförlängare och penispumpar. Penispumparna var tydligen vara tillfälliga resultat men när det kommer till penisförlängarna så känns det faktiskt som dem skulle kunna fungera. Har kollat runt på lite olika sidor som säger både posetift och negativt plus att det känns som att vissa av dem som skriver att de fått resultat har blivit betalda. Har hörtalas som vakuum baserade penisförlängare t.ex phallosan forte som påstår vara sig bekvämare än en vanlig penisförlängare Så det är en liten oklar fråga. Förstår också att ni kanske inte är så insatta i ämnet om just penisförtoring men det är så svårt att hitta seriösa sidor om ämnet. Har ju också hört om operation men det vill jag inte göra.
Hur ska jag göra jag har sjukt stor ångest över den plus att jag är 16 bast så den kanske växer någon cm . Vet inte om det är en tjej eller kille som svarar på detta men om du skulle få reda på att en kille du gilla hade en 13cm snopp skulle du nobba han för det Med vänlig hälsning, orolig kille W

Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.01.2018
Hej W!
Jag är visserligen tjej, men du är lååångt ifrån den första som funderar på precis de här sakerna här på Decibel och våra sexualrådgivare har svarat på liknande frågor många, många gånger. Det är alltså vanligt att vara orolig för att man som kille inte ska en tillräckligt stor snopp, men jag kan trösta dig med många saker!
För det första, så är din penis inte alls kort! Se, i en jättestor medicinsk undersökning av över 15.000 män runt om i världen, så kom man fram till att medellängden för en penis i erigerat läge (med stånd alltså) är 13,1 cm. Och i slakt tillstånd är medellängden 9 cm. Så du är så medel som man bara kan bli. Du är inte kort!
För det andra, så brukar snoppar kunna växa ännu upp till 20-årsåldern för killar. De växer vanligtvis mest under ett par år under puberteten, men det kan alltså komma någon/några centimeter till för dig, speciellt om du inte alls annars heller verkar färdigväxt (ordentligt med skäggväxt och könshår, manlig kroppsform osv). Det skulle ju betyda att du är längre än medeltalet ;)
För det tredje så är stora snoppar ganska overrated rent biologiskt. Det finns en föreställning om att större snoppar skulle vara mera tillfredsställande för tjejer, men det är nog en fördom som har sin grund i porren. Inom porrindustrin så är "minimilängden" hos de manliga skådelspelarna 19 cm - vilket alltså inte alls motsvarar den stora massan män i världen. Det är säkert för att det ska synas bra, men minns samtidigt att de kvinnliga skådespelarna dels är vana med stora don och dels får de betalt för att njuta. Porr är ju bara underhållning, ju. Rent fysiskt, så är faktiskt meddeldjupet på en slida i upphetsat tillstånd (när hon är kåt) bara 15 cm och i normalläge 10 cm. Det betyder alltså att allt över 15 cm kan kännas obekvämt eller till och med göra ont. Visst är slidan enormt töjbar, det ska ju ändå komma ut en bebis med huvudomkrets på 35 cm i medeltal genom den. Men det betyder ändå inte att stora snoppar är sköna, speciellt inte när de stöter mot cervix (livmodermunnen i inre änden av slidan). Det är en smaksak dessutom, vissa tjejer gillar stora snoppar, andra blir bara rädda att de inte ska rymmas in och att det ska göra ont.
För det fjärde, så är det inte storleken som spelar roll, utan vad du kan göra med din snopp! 13 cm räcker mycket väl för att tillfredsställa en tjej av den enkla anledningen att till och med ett lillfinger kan räcka för att ge en tjej orgasm - bara hon är upphetsad nog före, och då är förspelet a och o! Se, sexuell upphetsning sitter mycket mer mellan öronen än mellan benen, så om man känner sig sexig, har lust, partnern har gjort en massa som är skönt osv, så anpassar sig slidan till donet. Slidan kan alltså krama ihop sig väldigt tight om det behövs, och då räcker alltså ett lillfinger för att det ska vara jätteskönt. Och som sagt är det mycket viktigare hur du använder händerna och munnen och vad du säger och hur du får henne att känna sig än hur många centimeter du har. När du fattat det har du alla chanser att bli en bra älskare.
Så bekymra dig absolut inte för din längd, och börja verkligen inte skaffa hem några penisförlängare eller något. Minns att alla de där produkterna är skapade för att tjäna en massa pengar på mäns komplex och dåliga självförtroende, så gå inte i deras fällor! Du duger alldeles precis som du är. Minns också att sex överlag är något vi alla ska lära oss, det är inte en instinkt vi föds med utan en lång inlärningsprocess, en upplevelse och upptäcktsresa. Alla är vi nybörjare i början.
Kram, Liselott