Han vill inte bli tillsammans men har känslor, hjälp
03.01.2019
Hej!.. har länge grubblat över detta och nu kom jag på att ni besökte skolan ibörjan an läsåret! Jo, jag har en enormt stor crush på en pojke..å han gillar mig me.. MEN han är ett år yngre och vi går i olika stadium (han går sista terminen i sexan och jag i sjuan) Inte föratt vi är så olika på ett sätt, föratt han är väldigt mogen för sin ålder och så, men han vill int ha något mer med mig, eller någon annan för den delen.. föratt ha känner sig typ maktlös/inträngd.. Och detta respekterar jag såklart föratt förraåret var de samma för mig men han vill int heller träffas föratt han antagligen inte vågar.. vi har träffats bara vi för kanske ett år sen å bara pratat å såå.. men nu är det omöjligt på de sättet, dock snapar vi varje dag och vi båda vet hur vi känner å såå.. föratt ja frågade om vi kunde träffas å prata nån dag om detta.. men de slutade med att jag skickade de via snap ist föratt han undrade va de va.. VAD SKA JAG GÖRA,? Vill verkligen ha något band med honom men vet int hu jag ska ta mig till, vill int ba sitt å vänt A

Ungdomsinformatör Ida svarar
07.01.2019
Hej!
Det jag lämnade och fundera över är att varför han känner sig maktlös/inträngd.. Det verkar som att du vet det, vilket är bra. Och jag hoppas att han inte känner sig maktlös/inträngd pga/i er relation, om det är så så är det nog bäst att ni tar avstånd från varandra, för så skall man inte känna varken i en vänskapsrelation eller i  ett förhållande. Du skriver att du vill ha något sorts band med honom. Han vill inte ha ett förhållande med dig. Jag kan förstå att det känns jobbigt att höra det, ibland kanske man hoppas att personen skall ändra sig. Men sällan är det lyckat att vänta på att någon skall ändra sig. Så i så fall så kunde ni vara vänner. Klarar du av att bara vara vän med honom?
Ibland mister man vänner, och det kan göra ont. Men man mister också vänner utav en anledning. Det kan vara som t.ex. vänskapen känns inte ömsesidig, man är för olika eller för lika, man växer ifrån varandra, man tar mera energi av varandra.
Försök ta kontakt med honom och lyssna på vad han känner. Och tänk efter vad du själv orkar med, du är värd att din kompis/pojkvän respekterar dig och bryr sig om dig. Om du inte känner att du får blir det, så tror jag du vet vad du bör göra. Kom ihåg att ta hand om dig själv! Dina känslor är viktiga!
Kram, Ida