Hemorojd analsex
17.04.2017
Hej, jag har ibland hadt lite ont i analen och det har kommit lite blod då jag har gjort nr 2. Då jag googlat så visar det att hemmorojder skulle vara mest troligt. Nu är det länge sen jag haft problem och undrar om de kan gå över av sig själv eller om jag borde hämta en receptfri medicin ( antar det finns såna) just to be safe. Jag finner det nämligen skönt att leka med analen och skulle vilja prova buttplug och liknande. var kan man köpa det? Och då skulle jag vilja vara säker på att jag inte förvärrar ev. homorojder. Jag har läst att det inte är farligt att ha analsex och ha hemorojder men att det kan vara smärtsamt,stämmer detta? nu vet jag ju inte om det är hemorojder utan det kan också bara ha varit en hård mage och fått nån spricka eftersom jag läst det kan uppstå lätt. Men man ska ju inte tro på allt man läser. I allla fall hoppas jag att ni kan förklara lite och svara mina frågor så att det blir lite klarare för mej!
Kraam! påskägget

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.04.2017
Hej,
Min gissning är också att det är hemorrojder som du tidvis har haft problem med om du har haft lite ont eller blött lite ur ändan. Hemorrojder är väldigt vanliga och oftast helt ofarliga. Hemorrojder kan uppstå för vem som helst, men de är vanligare om man antingen p.g.a. förstoppning eller diarré har tvingats krysta mycket vid toalettbesöken. Då gör det att vävnaden i analen blir förstorad, och ibland inflammerad, vilket kan leda till smärta. Men den goda sidan är att hemorrojderna oftast försvinner av sig själv, och att man vid behov kan köpa receptfria mediciner (salva eller suppositorier) på apoteket. Precis som du skriver så kan blödningen också ha uppstått om du fått en liten spricka vid anus, men även i dessa fall brukar problemet lösa sig av sig själv.
Om du inte har några besvär nu så tycker jag alltså inte att du behöver behandla dig på något sätt. Det du kan göra är att vara uppmärksam på vad du äter för att undvika att du måste krysta så mycket då du går på wc. För många är det bra att äta mer fibrer och dricka mer vatten, men för andra är det bättre att undvika för mycket fibrer - det måste man helt enkelt pröva sig fram till eftersom alla kroppar är olika.
Olika analleksaker kan du köpa t.ex. här. Men de finns att köpa i de flesta sexbutiker irl och överallt på nätet. Bara att välja och vraka.
Jag tror inte att du behöver oroa dig över att analsex skulle påverka dina hemorrojder i någon större utsträckning eftersom du inte har några problem för tillfället, men det är naturligtvis viktigt att du tar hand om dig själv, använder glidmedel och inte gör saker som gör direkt ont. Om problemen skulle förvärras eller återkomma så får du helt enkelt pausa lite tills det känns ok igen. Men några bestående skador tror jag inte att du orsakar dig själv genom att använda buttplugs, så länge du tar det försiktigt och jobbar "med" ringmuskeln, inte "emot" den. (det jag menar är alltså att du skall ta tid på dig och inte försöka komma in för snabbt så att muskeln inte är redo).
Hoppas att du fick svar på dina frågor.
Kram
Tessi