14 frågor inom kärlek.
10.02.2014
Hej, vi är två tjejer på 15 år som har ett par frågor för att vi ska kunna se det från någon annans perspektiv. Tänk dig att du är i våran ålder och svara på frågorna. Om det finns någon i våran ålder som skulle kunna svara på dem med mycket detaljer så skulle vi vara tacksamma. Här kommer frågorna:
1.Hur är en ideal kille/tjej?
2.Måste man vara perfekt för att bli älskad?
3.Varför är det så svårt att duga som man är?
4.Vem är det som bestämmer vad som är snyggt och inne?
5.Tänk dig att du blir kär i någon från en annan kultur. Vilka för- och nack- dela finns det? Din partners föräldrar är emot er kärlek. Det känns hopplöst, vad kan du och din partner göra? Hur tror du det kan påverka ert förhållande?
6.Vad har ålder för betydelse inom kärlek?
7.Hur känns det att vara förälskad? Försök beskriva känslan.
8.Det första samlaget: Tänk dig att du inte känner dig redo för att ha samlag. Men din partner tjatar på dig och menar ”alla andra gör ju det”. Vad gör du?
9.Varför tror du att det fortfarande finns fördomar mot homosexuella?
10.Vem har störst ansvar för preventivmedlet i ett förhållande?
11.Hur skulle du reagera om din bror/syster berättade att han/hon är homosexuell?
12.Förr i tiden pratade man om kärnfamiljer, det vill säga mamma, pappa och barn. Hur ser familjer ut idag?
13.Hur är det att vara tonårsförälder?
14.Vad skulle du göra om du upptäckte att du var gravid/att din flickvän var gravid?
Tack i förhand. Jappido

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
14.02.2014
Hej Jappido!
Som ni ser så har ni fått en hel del svar redan genom kommentarer av andra tjejer - kanske kommer ännu fler med tiden :) Men vi ungdomsinformatörer ska ge er också våra svar på frågorna - obs, svaren är personliga och på många av era frågor finns det inga korrekta svar, bara åsikter och erfarenheter:
1. Hur är en ideal kille/tjej?
Någon idealperson existerar inte på jorden i detta nu. Alltför många saker spelar in hur man fungerar ihop med en annan människa, tex personkemi, bakgrund, egen inställning till livet, erfarenheter osv. Därför kan en person som är helt "rätt" för en person vara fullkomligt "fel" för en annan. Ta tex det klassiska "idealmannen ska vara snäll". Nå, tänk om han är så himla snäll mot sin flickvän att hon fullkomligt kör över honom och han blir värsta toffelhjälten? Eller att han är så snäll att han inte säger ifrån när hon dricker för ofta och skadar sig själv både genom alkoholen eller saker hon gör i fyllan. Eller är han snäll om han ständigt köper presenter åt henne och skjutsar henne hit och dit. Eller är snäll bara motsatsen till elak - vad ÄR snällt egentligen? Om ordet snäll både betyder olika saker i olika situationer OCH olika för olika människor... Se, inget är så enkelt så att man kan smätta ett "Idealmannen"-klistermärke på någon. Såvida man inte har sitt alldeles eget märke som man delar ut enligt sina egna åsikter, som tex den egna definitionen av snäll. Så kanske varendaste människa har en egen idealperson? MEN - existerar den personen i verkligheten. Nej knappast :) OBS! Kom ihåg att detta är vår åsikt, ingen allmän regel!
2. Måste man vara perfekt för att bli älskad?
N E J !!! Varför får alla det här så fullkomligt om bakfoten? Vad är det alls för poäng med att vara perfekt? Tror man då att man pga det ska få det perfekta förhållandet, arbetet, de perfekta barnen... det perfekta livet?!? Ne, inte en chans. Det enda man troligen får av att försöka vara perfekt är en massa ångest, besvikelse, missnöje, prestationsångest, komplex osv osv osv. Och inte inspirerar man ju andra till att vara perfekta heller, man ger mer dåligt självförtroende, svag självkänsla, ångest, besvikelse osv osv osv. Och hur bra tex relation till älsklingen kan man ha med sådana känslor, tror ni? Nej, ingen är perfekt och ingen ska vara det. Dessutom blir det tråååkigt att vara tillsammans med en pefekt person!!! Tro oss! Ne, bättre då att satsa på att bli en egen individ, ett intressant pussel av både mörkare och ljusare bitar! OBS! Kom ihåg att detta är vår åsikt, ingen allmän regel!
3. Varför är det så svårt att duga som man är?
Jämförelse - det är vårt svar. Skulle folk jämföra sig bara 10% mindre med andra skulle de troligen ha 50% bättre självkänsla. Eller åtminstone om de skulle inse det som vi skrev i 2:an, att olikhet är en rikedom. Inget pussel är bättre eller sämre än någon annans! OBS! Kom ihåg att detta är vår åsikt, ingen allmän regel!
4. Vem är det som bestämmer vad som är snyggt och inne?
De som tjänar pengar på det. Det är många som försöker sälja en produkt (allt från tjejtidningar till hårförlängningar, från inredningsdetaljer till gymkort) och därför framhåller den produkten som det attraktiva. Idén om vad som är snyggt planteras genom reklam som styr och den stora massan som följer blint - vi är inte uppfostrade att skapa en egen smak. De som skaffar sig en egen smak får ofta jobba hårt mot "den allmänna uppfattningen" och ofta kräver det en hel del livsvisdom, självförtroende och styrka för att kunna bryta sig ur mönstren. Så beundra hon som har en annorlunda kjol eller hel klädstil: hon är troligen MYCKET starkare än ni. OBS! Kom ihåg att detta är vår åsikt, ingen allmän regel!
5. Tänk dig att du blir kär i någon från en annan kultur. Vilka för- och nack- dela finns det? Din partners föräldrar är emot er kärlek. Det känns hopplöst, vad kan du och din partner göra? Hur tror du det kan påverka ert förhållande?
Vi tror inte att det är kärleken som är lösningen här. Kärlek räcker bara så långt. Vi tror att man bara kan klara av en kulturklyfta genom ömsesidig respekt och ett stort mått av kompromissförmåga. Hur gärna vi västerlänningar än skulle vilja att det är vi som är "rätt" och andra kulturer "fel" (tex i inställning till livet, jämställdhet, religion osv), så håller ingen kärlek om den ena innerst inne anser att den andra tänker fel. Klart att det är tusen gånger lättare om båda är införstådda med reglerna och har samma tankar och mål. Exempelvis föräldrar kan man inte göra så mycket annat åt än att antingen försöka få dem att acceptera och visa hänsyn eller ta bort dem ur ekvationen. Ibland går det, statistiskt sett oftast inte. OBS! Kom ihåg att detta är vår åsikt, ingen allmän regel!
6. Vad har ålder för betydelse inom kärlek?
Ju yngre desto mer, ju äldre desto mindre. "Längst" är åren under tonåren, då en person kan utvecklas så otroooligt mycket under ett endaste kort år. Det kan vara milsvid skillnad på två personer födda samma dag, men generellt sett är det stora klyftor bland annat mellan 7:or och 8:or och 9:or och gymnasie-elever, för där brukar två stora utvecklingshopp ske, så där allmänt. Det är därför det är så gott som omöjligt att tex en 13- och en 16-åring skulle kunna ha ett hälsosamt och jämlikt kärleksförhållande. Också för att vi åtminstone här i Finland egeeentligen har 16-års åldersgräns på allt sexuellt. OBS! Kom ihåg att detta är vår åsikt, ingen allmän regel!
7. Hur känns det att vara förälskad? Försök beskriva känslan.
Biologiskt kan det mätas och besrkivas tex med mängden belöningshormon som utsöndras i hjärnan, hjärtrytm, mängden handsvett osv. Men förklara själv hur det känns att bli riktigt arg. Ibland kanske det kokar och man nästan bokstavligt ser rött, ibland känner man sig iskallt och stelt arg, ibland blir man så arg så att man gråter. Varje förälskelse känns lite annorlunda. Läs mer om det här under våra infosidor om Kärlek och Parförhållande! OBS! Kom ihåg att detta är vår åsikt, ingen allmän regel!
8. Det första samlaget: Tänk dig att du inte känner dig redo för att ha samlag. Men din partner tjatar på dig och menar ”alla andra gör ju det”. Vad gör du?
Säger nej. Gång på gång. Det finns inget som skulle vara "värt" att ha sex före man själv känner sig redo. Och en schysst pojkvän förstår att respektera en för det. Visst kan det vara svårt när man själv är kär och så gärna skulle vilja vara pojkvännen till lags. Men det är inte värt det och det brukar man nog känna av både direkt och för resten av livet så fort man tänker på sin första gång. Försöker man tänka på sitt eget bästa och se lite längre än vad näsan är lång, så inser man nog det. Läs mer under infosidorna om Sex. OBS! Kom ihåg att detta är vår åsikt, ingen allmän regel!
9. Hur skulle du reagera om din bror/syster berättade att han/hon är homosexuell?
Läste någon gång inom filosofin att det tar fem generationer för att förändra en allmän attityd. Det betyder alltså inte fem människoliv och inte heller farfar-far-son utan mera typ 1940-50-talisterna, 60-70-talisterna osv. Men de här är lite luddigt beroende på kultur och uppfostran - folk kan faktiskt fortsättningsvis ha samma åsikter som farfar bara ingen "tvingat" dem att ändra åsikt. Ett par vanliga "åsiktsförändrare" är skolan och media, men de måste få tid på sig att förändras de också. Media ändrar åsikt mycket snabbare än skolan, som är beroende både av läroplan och lärarnas egna åsikter. Så det tar ett tag. Det är inte något som ens KAN gå över en natt. Men ju fler som jobbar för att en viss åsikt ska bli den allmänt vedertagna, desto snabbare förändras de stora massornas åsikter. Fast vissa kulturer har starkare åsikter än andra, så det kan nog hända att det krävs längre perioder av argumentering för att tex en väldigt konservativ religiös kultur ska börja accceptera något nytt. OBS! Kom ihåg att detta är vår åsikt, ingen allmän regel!
10. Vem har störst ansvar för preventivmedlet i ett förhållande?
BÅDA!!! Traditionellt sett har de flesta ansett att okej, killen borde ha kondomen med, men tjejen skaffa p-piller. Men det är länge sedan verkligeheten faktiskt såg ut så. Eftersom det faktiskt är lika mycket bådas ansvar att både skydda varandra från könssjukdomar (man måste även räkna in före detta partners och kommande partners i det ansvaret), så borde båda ha med kondomer i handväskan/jackfickan och ska det börjas med något hormonellt preventivmedel som p-piller så ska nog killen betala hälften. Han slipper ju dessutom ligga på rygg i gynekologstolen, så han kan gott betala sin del! OBS! Kom ihåg att detta är vår åsikt, ingen allmän regel!
11. Hur skulle du reagera om din bror/syster berättade att han/hon är homosexuell?
Vi undrar om vi ändå inte hade kännt det på oss redan före. Man gör nog det om man dels har en bra relation och dels ett öppet sinne. Kanske en liten smula sorgsna av den enkla anledningen att utbudet på tänkbara partners genast blir så mycket mindre - det är ju inte så många procent av befolkningen som är homosexuella heller, så kanske det inte är lika lätt att hitta en livspartner? Och kanske skulle vi vara ledsna pga alla de gamla fördomar som fortfarande finns kvar och oroliga att vår syster/bror skulle få lida för det. OBS! Kom ihåg att detta är vår åsikt, ingen allmän regel!
12. Förr i tiden pratade man om kärnfamiljer, det vill säga mamma, pappa och barn. Hur ser familjer ut idag?
Se er runt, hur ser kompisarnas familjer ut. Till större delen handlar det fortfarande om kärnfamiljer, till en del om ensamstående (eventuellt med mer eller mindre delad vårdnad med exet) och nyfamiljer (med barn från tidigare förhållanden och ev. gemensamma barn) och till en liten del om regnbågsfamiljer. Här i Österbotten, Finland håller sig nog regnbågsfamiljerna på promillenivå, fler i storstäderna. På 50 år har det här ändrats rätt mycket, men knappast ändrar det nu sååå mycket mer i framtiden. Fler kommer inte att bli homosexuella, eftersom det inte är något man väljer, och de allra flesta drömmer nog rosa drömmar om parner+barn. OBS! Kom ihåg att detta är vår åsikt, ingen allmän regel!
13. Hur är det att vara tonårsförälder?
Svårt för oss att säga, vi var båda närmare 30 när vi blev mammor. Men vad vi förstått är det aldrig lätt. Punkt. Det är inte lätt, inte på samma sätt som en äldre mamma kan ha det tack var en längre livserfarnhet, en nöjdhet med det redan åstadkomna i livet, en utbildning och jobb som underlättar det ekonomiskt osv. Sedan varierar det såklart väldigt mycket från person till person. Men om vi generaliserar. OBS! Kom ihåg att detta är vår åsikt, ingen allmän regel!
14. Vad skulle du göra om du upptäckte att du var gravid/att din flickvän var gravid?
Också svårt för oss att säga något ur ungdomlig synvinkel. Tack och lov behövde ingen av just oss två ta något beslut eller reagera på något vis när vi var unga - och det tackar vi både preventivmedlen och förståndet för. OBS! Kom ihåg att detta är vår åsikt, ingen allmän regel!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna