att välja...
02.12.2014
Hej! Tänkte att jag måste skriva detta bara för min egen skull... Så jag behöver väl egentligen inget svar..
Men:
Jag är en 17 årig kille som har kärleksproblem. Dessutom religionsproblem i samma. Det finns 3 flickor som jag har iaf litet intresse till. Jag är kristen (troende) och den av dessa 3 jag gillar mest är en invandrare från Asien. Hon är minst 2 år äldre än mig, talar inte bra svenska, men går i samma gymnasium som jag. Problemet är att hon hör till någon naturreligion och att jag inte vet mycket om henne. Verkar som om jag i allmänhet är intresserad av asiatiska flickor. Jag är dock alldeles för blyg och tyst för att få kontakt med henne och tyvärr bytte min kompis som var från samma land, skola tidigare, så jag kan inte fråga honom om mer info om henne (som t.ex. om hon har pojkvän).
De två andra är syskon. De är också kristna och den yngre går på min brors klass. Problem 1: Han gillar henne också, men vågar inte heller ta kontakt.. Problem 2: Jag skickade en gång åt henne att hon var söt men hon svarade aldrig och jag tror att hon inte har några tankar om mig. Hon går i högstadiet så ser henne typ 2 ggr i året. Hon har varit på ett sommarläger var jag var med, men jag och en annan lyckades skrämma henne så mycket att jag tror hon inte gillar oss alls (det var inte på flit). Hon är väldigt snygg med.
Den tredje är hennes storasyster. Hon är äldre än mig och vi går i samma skola. Jag har aldrig talat med henne. Vi har dessutom olika intressen (hon gillar musik och är social). Gillar henne med, men inte lika mycket...
De bor alla minst 25 km bort från mig..
BTW är jag väldigt blyg och har svårt att få kontakt med nya människor.
Så jag vet inte vad jag ska tänka och vem jag borde försöka på, om ens någon av dessa. Bara att mitt hjärta dör av smärta pga detta.. Dessutom har jag svårt att sova (vilket kanske beror på annat men..) Har det annars också lite svårt just nu
(1. pga stress
2. pga sömnbrist
3. en massa annat)
Ville bara skriva detta någonstans.. Hjälper mig mycket. Tack om du läst det! Om någon har något seriöst svar så svara bara :) Jag kan inte bestämma mig

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
05.12.2014
Hej du som inte kan bestämma dig!
Äschdå vännen, att det ska kännas så svårt just nu. Klart att problematiska tankar och känslor lätt börjar synnas i sömnproblem och likande, så gör det nog för de flesta av oss. Men det knepiga med tankar och känslor är att om man håller dem för sig själv, så tenderar de att växa och bli allt konstigare med tiden, allt längre från den logiska verkligheten. Tex rädslor blir bara större ju längre man trycker ner dem men ändå bär på dem. Och rädsla för att ta kontakt med någon man gillar är precis lika betydelsefull rädsla som alla andra rädslor. Kanske till och med värre än andra rädslor, eftersom själva kontaktförsöket kan kännas så ofantligt viktigt och avgörande för livet. Så ju mer man tänker på det, desto värre känns ett eventuellt avvisande och desto räddare blir man. Det är ju överhuvudtaget väldigt pirrigt och nervöst och osäkert när det gäller den första knoppande kärleken, så det här är inga lätta känslor och rädslor att tampas med.
Det är lite som att stå högst uppe i hopptornet vid simstranden. Ju längre du står där i vinden och är för att hoppa, desto mer växer rädslan. Skulle du ha hoppat innan du hann tänka hade du säkert kännt den pirrande adrenalinkicken under fallet och glädjeruset efteråt av vetskapen om att du vågade. Men går du fegt ner i trapporna, så nöter det på självförtroendet och gör det ännu svårare att klättra upp och våga hoppa igen.
Om man aldrig vågar hoppa när det gäller kärlek, så är det inte bara som att inte ha vågat hoppa från simtornet, dock. Det betyder så mycket mer för det egna livet. Kärlek och sexualitet (inte alltid att förväxla med sex dock) ÄR en gigantiskt stor del av våra personligheter och våra liv, och det är klart att det är svårt - och kanske inte så hälsosamt - att trycka ner eller försöka nonchalera den biten av livet. Den utvecklar en som människa precis lika mycket (kanske tusen gånger mer?) som att våga tala inför folk eller hoppa bungy-jump. Dessutom har vi ju de inre biologiska och psykiska drivkrafterna som pushar oss att vara nyfikna på och ivriga att pröva på allt som har med kärlek och sexualitet att göra, och de är inte så lätta att lägga locket på.
Så kanske du skulle våga ett försök och faktiskt säga hej åt någon av de här flickorna. Försök, fastän du är förälskad i dem, att ändå inte se dem som livsavgörande människor, utan bara som människor. Som potentiella kompisar. Tänk mera att du ju faktiskt inte måste gifta dig med dem även om du skulle diskutera vädret med dem. Beroende på vad som brukar funka på dig annars i livet, så kunde du kanske se att tala med dem som en övning, en utmaning till dig själv, en uppgift som ska utföras och så kan du belöna dig själv efteråt, som ett litet delmål eller som en chans att ge ödet/högre makter/slumpen/Gud möjligheter att skapa tillfällen för dig. Sitter du och väntar på att livet och kärleken ska komma till dig så kommer du kanske att få vänta länge, eftersom möjligheter oftast inte uppstår av sig själv. Oftast måste man själv skapa chanser! Ta initiativ, befinna sig på ställen där saker kan hända.. våga hoppet!
Så se till att möta dem i korridoren, möt deras blickar och säg hej med ett litet leende på läpparna. Far på samma läger, föreläsningar, klubbar, happenings osv som de kanske kan vara på. Ge dig ut i världen! Om inte annat, så hittar du garanterat andra trevliga människor att lära känna, nya kompisar - till och med nya och möjliga kärlekar?!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna