fan, mår skit
16.02.2014
hej. Jag är nybliven singel tjej och jag mår jätte dåligt. Blev just dumpad och jag älskade honom så otroligt. Det har varit ganska on off på sistone men nu är det verkligen slut. Vi hade inte värdens bästa förhållande men jag älskade det endå fast han fick mej att må dålit på sistone. Vi var ihop ett o ett halft år. Problemet är att jag vill inte enns gå vidare :( han sa att vi kanske kan försöka igen sen, så har ju hoppet. Vet inte vad jag ska tro men alla säger han bara sa så för att trösta mig. Han gjorde slut för att hanns känslor var inte likadanna och han trivdes inte i vårt förhållande. Vet inte hur jag ska klara av ti gå till skolan på måndag och se honom som bara en främling. Bara varit singel några dagar, och kan inte äta, sova och är illamående hela tiden. Då han gjorde slut så var jag vid honom en stund efter...och vi myste, pratade, pussades och hade SEX, sen for jag hem bara såde å veta de va slut? känns så himla konstit o overkligt!! ville ha sex med honom för det var som mitt sista drag för att vinna tillbaka honom då tänkte jag... ville också bara känna honom nära mej :( Vill bara ha tillbaka honom och vill inte enns gå vidare, orkar inte gå vidare vill bara vänta på nånting som säkert inte enns kommer hända. vad ska jag göra :'( ? älskar och saknar honom så jag går sönder, tar så jävla sjukt...

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
17.02.2014
Hej vännen!
Hur känns det nu? Har du sett honom ännu idag? Vi ska försöka ge dig lite "första hjälp" nu för de närmaste dagarna:
Vi förstår att det här är superjobbigt, men försök att inte låta känslorna ta makten över dig idag. Första gången man ser den man just blivit dumpad av är värst, det blir faktiskt lättare och lättare sedan, fastän vi vet att du inte inser det nu. Men det viktigaste just nu är alltså att inte släppa känslorna lösa utan försök behärska dem. Du vinner absolut ingenting på att gråta och skrika nu, inget på att tala med honom, inget på att fara hem och gråta i kudden. Däremot sparar du på din självaktning om du inte bryter ihop idag. Du skulle skämmas för det senare, och det gör bara saker och ting mycket värre. Så håll i dig själv. Försök att tänka på annat. Det kanske inte heller lönar sig att tala alltför mycket om det här med kompisar idag. De är säkert nyfikna, men säger du att du behöver tänka på annat idag, så borde de nog förstå och ge dig den tid du behöver.
Kom också ihåg att du inte känner mindre eller "fel" (i andras ögon) bara för att du inte bälgar som en fjortis - du behöver inte bevisa för någon hur mycket du älskade honom. Det är din ensak och ingen någon annan har någon rätt att bedöma. Bry dig inte heller om vad han ska tro om du inte lägger dig som en blöt fläck på golvet inför hans fötter. Du kommer inte att få honom att ångra sig om du verkar ha blivit ett nervvrak av att han dumpade dig - istället ger du honom bara dåligt samvete och obehagskänslor. Och det är ju inte det du vill, eller hur, du vill säkert att han ska inse att han gjorde fel beslut för att han fortfarande älskar dig, inte för att han tycker synd om dig.
Att det tar slut kan ofta komma som en chock, även när man nog vet att det inte var så bra före och misstänkte att det inte skulle sluta bra. Alla reagerar vi lite olika på chockbesked och det brukar vara svårt att inse att det chockade skedet kommer att gå över. Men det gör det, på allt från någon timme till några dagar. Men det beror också på hur mycket man låter känslorna styra och härja fritt. Släpper man allt lös och i värsta fall bejakar det, gottar sig i det, vältrar sig i det, så tar det såklart myyycket längre att komma över den fasen. Och visst finns det folk som gottar sig i det, kanske för att få uppmärksamhet från andra, för att känslorna har tagit över totalt, för att det ibland kan kännas så skönt att tycka synd om sig själv, för drama-queen-tendenser osv. Observera att det inte heller handlar om att stänga av känslorna eller stänga dem inom sig eller något, mera bara att inte ösa på och ösa på.
Var också beredd på nästa skede, då när man bara ser personen man sörjer genom rosafärgade glasögon, bara minns det goda, bara koncentrerar sig på möjligheten att få personen tillbaka osv. Hur länge det här skedet varar beror också på hur mycket man bejakar det - och var försiktig med att göra något förhastat under det här skedet. Speciellt om ert förhållandet varit av on/off-typen nu redan ett tag, så kan det hända att det fiffigaste vore en ordentlig paus. Kanske det smarta är att ni under den tiden skulle hinna kunna reda ut era känslor - och eventuella problem - bättre än om ni vid minsta lilla saknad rusar tillbaka till varandra. Det kan hjälpa att liksom försöka skilja mellan hjärta och hjärna, tänka tex att "nu tycker mina känslor så här medan mitt förnuft säger att det är tvärtom", och sedan inte göra NÅGOT innan du tänkt igenom det minst tretton gånger, helst sovit på saken. Se, man gör ofta förhastade saker mitt i sorgen och saknaden och risken är stor att det bara blir värre av det. Det kan tex kännas svårt att våga ta paus, för tänk om man då missar chansen eller om han hinner ändra sig under den tid man har tankepaus. Men förnuftet säger ju nog att var det värt att behålla, så finns nog förutsättningarna kvar även nästa morgon.
För ännu mera om de här olika sorge-skedena, om hur man kommer över någon, eventuella bakgrundsorsaker till att förhållandet inte höll osv, se våra infosidor om att Göra slut. Försök hålla i minnet att du tillbringat en väldigt lång tid med den här killen under några av de viktigaste och mest formande åren av ditt liv. Ni har säkert växt ihop en hel del och har starka minnen tillsammans - men säkert också en hel del trygghet i varandra. Att missta den här tryggheten och den här biten av det som utgjort ens liv är väldigt tungt och påverkar ofta bilden av det man verkligen hade tillsammans. Ofta känner man kanske mer panik, rädsla och villrådighet av att lämna ensam än av att faktiskt förlora just precis den människan. Därför behöver det här behandlandet av sorgen få ta tid på sig utan att du rusar åstad och gör något förhastat. Du måste få tid på dig att se klart.
Stoooooor kraaaaam ännu, vännen, och vi beklagar sorgen.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena