förvirrad om sexualitet
23.04.2015
Hej. På senare tid har jag börjat bli sexuellt attraherad av andra kön också. Det bara kom till mig snabbt som ett tåg. Förut har jag bara attraherats av pojkar medan jag förut var rädd för att tänka på annat men nu då jag ser världen annorlunda och accepterar mig själv är det annat. Men jag är ännu så förvirrad och jag vet inte jag har bara blivit kär i pojkar förr och jag bryr mig verkligen inte vilket kön någon har. Så jag funderar jämt på om jag är pansexuell? En behöver ju inte vara 100% kvinnlig/manlig och kvinna/man för att jag ska gilla människan. Jag har aldrig varit kär i en tjej bara förtjust, en liten crush gillat mer än en vän. Jag vill så gärna göra något, experimentera. Men då jag inte kan skaffa ett förhållande och man gör väl inget sexuellt då man är 15 men jag vill men jag måste väl vänta i 3 år till. Men det dumma nu är att jag förmodligen inte kommer kunna hitta någon med samma känslor. Och världen accepterar knappt de som gillar samma kön. så mycket fördomar. Man kan inte riktigt visa att man gillar en tjej utan att nån skulle ha nåt emot det. hjälpmig

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
24.04.2015
Hejsan Hjälpmej! Nu förstod jag inte riktigt vad du tycker att du måste vänta 3 år till på... Byxmyndighetsåldern är 16 år i Finland. Byxmyndighetsåldern kan du läsa mera om här.
Men egentligen är det ju vad du känner som din fråga handlar om. Du är ung, du är tonåring, du är i åldern när man ska fundera på sin sexualitet och sina känslor. Du är i åldern när det är tillåtet att experimentera lite. Med respekt för den andra parten - för att ingen ska bli sårad. Öppen kommunikation rekommenderar jag varmt - berätta att du ännu provar dej fram i din sexualitet.
Tack och lov lever du i en tid när det är lättare än någonsin för sexuella variationer! Världen har aldrig någonsin tidigare varit så accepterande som den är nu! Visst finns det människor som höjer på ögonbrynet men vår åsikt på Decibel är nog att världen har fått upp sina ögon för sexuella minoriteter och allmänna attityden är att sexuella minoriteter ska accepteras och respekteras. Och då tycker vi faktiskt att yngre människor har lättare för det här än äldre!
Men det är klart, om du får känslor för en person av samma kön. Framskrid långsamt och känn dej för när det är rätt tidpunkt att berätta dina känslor för den här personen. Fast det är en bra regel i alla kärleksrelationer! :)
På Decibels informationssidor kan du läsa mera om sexuell läggning och dess variationer, här. I spalten till vänster finns flera underrubriker.
Lycka till - ta varken stress eller oro. Du är helt normal!
Och TACK för berömmet vi fick i hemliga rutan! <3
Med vänlig hälsning,   Annika           barnmorska - hälsovårdare