Han verkar vara tudelad
28.03.2015
Det är en kille i skolan som jag spanar lite extra på och är lite intresserad av. Tidigare var jag störtförälskad i honom men nu verkar det ha svalnat ordentligt och jag känner mest ett svagt intresse men har inte förlorat det helt och hållet ännu.
Hur som helst så blir jag lite fundersam då han ger dubbla signaler då han i ena stunden dissar mig för att i nästa stund vara "på".
I skolan kan han verka vara intresserad men på fb chatten (skriver ibland med honom) verkar han vara helt neutral på något vis och jag blir lite sådär "bestäm dig för nåt du känner och håll dig till det!?"
Tycker inte om när han håller på sådär att i ena stunden verka vara intresserad och sedan ignorerar mig.
Han ignorerar mig genom att inte kolla på mig utan kollar lite på andra tjejer och möter inte blickarna samt vänder bort huvudet lite när han går förbi (eller om jag går förbi). Verkar undvika mig lite.
Men han reagerar nog då jag kommer in i klassrummet o sådär...
Han vet nog om min existens men vill tydligen inte visa det... *konstaterar torrt*
Detta skedde under några dagar.
Sedan verkar han vara intresserad då han igen kollar på mig mycket. Lägger märke till mig genast och är vänd mot mitt håll och sneglar ofta på mig. Får ögonkontakt med honom o då tkr jag att han ser lite annorlunda på mig, inte på det vanliga sättet utan lite med någo slags "konstig" eller annorlunda blick som jag inte vet hur jag ska tolka (bör nämnas att detta sker på långt avstånd så det är svårt att se exakt hur)
Till exempel en dag då jag stod med mitt kompisgäng stod han med sitt kompisgäng och de närmade sig mitt gäng (det var på en rast och det var mycket folk på ett litet utrymme). Han kom nära mig (1 meter ifrån mig) och kollade på mig en hel del och jag märkte att han reagerade så fort jag öppnade munnen och sade något åt mina kompisar.
Kan säga att när han plötsligt kom sådär nära backade jag lite till sidan för det kom helt plötsligt.
Och i bussen (vi var på utflykt en dag och samma dag hade han kollat en hel del på mig) satt han först lite längre bak själv men plötsligt flyttar han sig så att han sitter på bänken bakom mig (detta hände när jag satte mig med en kompis i bussen). Blev själv lite skrämd då han plötsligt kommer nära mig men min kompis fick mig att slappna av (hon vet om att jag är intresserad av honom) och glömma bort för en stund att han satt bakom mig. Kan tilläggas att han kollade på mig under bussresan, haha.
När han höll ett föredrag nån dag och jag satt i klassen märkte jag att han fick anstränga sig för att INTE titta på mig under föredraget. Samtidigt var han hela tiden vänd (med hela kroppen) mot mitt håll.
Men hur ska han ha det egentligen? I ena stunden beter han sig som om han är ointresserad för att sedan verka vara intresserad och kolla en hel del och vara i närheten och gå bakom mig o sådär. Han är alltid vänd mot mig (nån kroppsdel pekar alltid mot mig, haha. Som tillexempel nån fot är alltid riktad åt mitt håll. Eller så är hela han vänd mot mig). Han lägger märke till mig så fort jag kommer in i rummet och tittar på mig.
Har testat honom lite genom att bete mig som om jag inte är intresserad och bryr mig inte (detta var efter att han dissat mig i några dagar). Resultat: Han tycks bry sig och börjar kolla på mig igen och håller lite ögonkontakt och slutar att dissa mig o verkar vara intresserad igen.
Suck. Dehär är som en "katt och råtta"- lek tycker jag. Den ena "håller på" och den andra gör inget och sedan vice versa. Det här tycks inte bli till något om vi båda två fortsätter att "testa" varandra såhär.
I ena stunden ointresse, nästa intresse. Vad ska man gå efter, egentligen?
(En helt random sak kom jag bara på just och det är att inatt dök han upp i en dröm och det visade sig i den drömmen att han var kär i mig men inte vågat göra något pga blyghet. Detta måste ju inte ha något med verkligheten att göra men jag tycker den här drömmen kändes lite awkward med tanke på vårt "spel"...) Lillen

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
30.03.2015
Hej Lillen!
Japp, känner definitivt igen spelet! Det är en kärleks-klassiker. Som värsta jojon - uppneruppner, ena dagen si, nästa sekund så... Det ÄR typiskt för intresseskedet, tyvärr. Inte för alla varje gång, såklart, men sorgligt ofta. Å ena sidan är man nog intresserad, men å andra sidan vill man absolut inte att personen man är intresserad av ska förstå hur intresserad man är. För tänk om hon inte är intresserad tillbaka!!!? Eller ännu värre: att hon förstår hur intresserad man är, inte besvarar känslorna och dessutom berättar det åt halva världen och skrattar med kompisarna åt en...
Så då beter sig oftast till och med de socialt modigaste och mest självsäkra som om de skulle ha multipla personligheter med beslutsångest. För kärlek gör de flesta fega, blyga och väldigt osäkra. Helt oavsett hur mycket intresserade de är på skalan liten-glimt-i-ögat till himlastormande-upp-över-öronen-kär. Och dessutom blandar man in en massa rätt fåniga känslor och tankar i stil med "men om hon inte tittar så tänker minsann inte jag heller titta" eller "det är hennes tur att ta kontakt nu" eller "få se om hon tittar om jag låtsas att jag inte ser henne" eller "tänk om hon hatar mig när hon inte tittar idag" - eller så anlitar man kompisar som spioner och rapportörer eller gillrar fällor genom att "råka" befinna sig mitt i hennes synfält eller...
Ja, du också ;). Du spelar det här spelet lika mycket som han gör. Tex när du "testat" honom. Det är alltså inget ovanligt och helt förståerligt att man halkar in i den här sortens tankar och beteenden. Men så mycket kan vi ju kanske konstatera att man inte KOMMER NÅGONVART med den här stilen, eller hur? Varken han eller du. Så då brukar det gå på ett av följande sätt, har vi sett genom livet: Antingen så vågar ingen göra något och inget händer och så rinner allt bara ut i sanden. Man kanske förklarar det med att det inte var meningen eller att han inte var Den Rätte, men oftast är det bara ursäkter för fegheten och ångern att man inte gjorde något åt saken. Eller så hittar den ena en annan att intressera sig för och så står den andra där och funderar vad som var fel på henne, eftersom han valde den andra, och ångrar att hon inte gjorde något...
Eller så vågar den ena ta chansen och GÖRA något! Kanske på en fest så att man kan skylla på fyllan ifall man ändå skulle bli avvisad (också det fegt och fånigt), eller så rakryggat och modigt. Mod är ju ändå att göra det man är rädd för, men utan att vara lite modig nu och då LEVER man inte. Livet bara händer åt en, okontrollerat och slumpmässigt. Men är det värt att slösa med värdefullt liv på att sitta på sin rumpa och hoppas på att den andra ska vara en gnutta modigare än en själv och faktiskt ta en chans med en? Om det är något vi ungdomsinformatörer brukar säga att vi ångrar med våra ungdomstider så var det all feghet, all onödig väntan och alla missade chanser.
Nej, man kan inte veta vad man har för odds för att det ska sluta lyckligt och nej, man kan inte få veta på förhand vad han känner så att man ska kunna avgöra om han är värd att ta risken med eller inte. Och vi har såklart inte en aning om hur mycket han känner för dig, eftersom man oftast visar lika mycket (litet) oavsett om man är en gnutta intresserad eller hyperintresserad. Men ÄR det nu faktiskt så fruktansvärt sjunka-genom-jorden pinsamt om man får nobben? Det är kanske nog ändå en annan sak vi ångrar, att vi var så himla rädda för att "göra bort oss", eftersom det gav så mycket makt till andra människor. Är det inte egentligen man själv som är den enda som kan avgöra och bestämma om man ska känna sig bortgjord och pinsam och skamsen. "No-one can make you feel inferior without your consent" Eleanor Roosevelt (typ ingen kan få dig att känna dig underlägsen utan ditt medgivande).
Så pröva det här nu: säg hej åt honom. Vaddå, ni är ju kompisar på flera sociala media, varför skulle du inte kunna säga ens hej? Le lite också, bara för leendets skull. Ladda inte upp en massa förväntningar och förfäran, tolka inte in miljoner saker och planera inget, utan som Nike skulle säga "Just do it"! Ta det steget, och så får du se vad som händer! Du kan i alla fall inte ångra senare då att du inte gjorde något ;)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och hälsovårdaren Annika