hjälp
13.11.2014
hej. jag är kär i en 3år äldre kille och jag vet inte hur jag ska ta kontakt vi har sckikat och så... vi har typ samma kompisar men jag vet inte hur jag ska göra solstrålen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
20.11.2014
Hej solstrålen!
Ajaj, alltid lika besvärligt skede det här, när man så gärna skulle vilja ta "nästa steg", men vet inte hur eller vågar inte riktigt. Kanske den värsta känslan inom kärleken, näst efter att ha blivit dumpad eller att känslorna inte är besvarade.
Men vet du vännen, nu måste vi ändå säga en sak: det ÄR lite väl stor åldersskillnad mellan er. Jo, läs vidare, vi ska förklara. Du vet ju hur himla mycket som kan hända under ett år i tonåren. Tänk tillbaka bara ett år eller två, visst var du väldigt mycket barnsligare då? Föreställ dig då hurudan du själv kommer att vara om 3 år - titta tex lite på hans jämnåriga tjejer. Det ÄR en stor skillnad mellan dem och dig, och det går inte att komma undan. Och den skillnaden kommer att orsaka problem mellan honom och dig.
Tyvärr är det så att det enligt Finlands lag är just på grund av den här orsaken som det är 16 års "åldersgräns" på sex av alla de sorter. För att inte unga ska bli utnyttjade av äldre och för att inte unga ska göra saker de inte alls är mogna för. Jo, vi vet att andra i din ålder har haft sex, men det gör det inte mera rätt för det. Och regeln gäller inte heller bara sex, utan även pussar, att vara ihop och annat sexuellt beteende. Det är inte bra att en mycket äldre person har ett förhållande med en mycket yngre person, och det är vad det skulle vara i verkligheten med er nu, för mycket äldre och för mycket yngre. Jo, igen, vi vet att det händer sig, men fastän flera gör fel blir det inte rätt för det.
Vi har skrivit mera förklaringar på det här, så när du läst färdigt på den här sidan läs mera på
"Åldersgränser" och lagparagrafer
När är jag redo att ha sex
Den sexuella trappstegen
Visst har vi tips på hur man kan flirta och försöka få någon att bli intresserad eller förälskad i en också på våra infosidor, men vi kan inte med gott samvete rekommendera dem åt dig nu. Det är helt enkelt inte riktigt okej att bli ihop med honom. Framförallt är det inte okej för HONOM att bli ihop med dig. Det skulle vara märkligt om han gillade en så pass mycket yngre tjej och han borde ta ansvar för att inte göra något mot dig som inte är rätt.
Däremot förstår vi att det inte är lätt att styra sina känslor eller bestämma vem man blir kär i. Det klickar med den det klickar med och så får man liksom bara försöka komma över det när det inte är en "möjlig" kärlek. "All loves are not meant to be." Det kommer att hända flera gånger under livet att man blir förtjust i någon man vet att man inte kan få, eller inte borde få. Och det är en del av kärlekslivet att lära sig att acceptera det och komma över de kärlekarna. Lika mycket som det hör till kärlekslivet att vara himlastormande kär. Vi har tips här på Decibel också om hur man kommer över någon, kolla exempelvis här.
Vi förstår att du är ledsen på oss nu och skulle ha önskat ett annat svar av oss. Men vi kan inte heller låtsas att livet är bara regnbågar och rosa moln heller. Livet tar sjukt ibland. Och vi vet att det inte tröstar ett dyft just nu, men det kommer att komma fler killar. Killar som det verkligen kan bli något bra med och då allt kommer att kännas fantastiskt otroligt RÄTT <3
Hälsar ungdomsinforamtören Liselott och hälsovårdaren-sexualrådgivaren Tessi