Hur skall jag få honom att förstå
15.07.2014
Jag har en son som är 10 månader och jag bor tillsammans med min pojkvän, som är pojkens far. Nu har jag bara ett "litet" problem. Min pojkvän tror att det är okej att han helatiden gör upp planer med sina vänner (att de skall ut och supa) utan att han ens frågar mig först om det är okej, eller om jag vill följa med. Själv sitter jag hemma 24/7 med vårt barn, han är på jobb. Har tar det helt enkelt för givet att jag alltid skall vara okej med allt och är jag inte det, så säger han bara till svar "jaha, men nu är det så att jag renn planerat, och jag tänker supa då." Har tar inte i beaktandet att jag kanske också ibland vill samla mina krafter och vara med mina vänner utan vårat barn, att han skulle sitta hemma med barnet emellanåt. En gång frågade jag honom om det var okej att jag for ut med mina vänner, att han var hemma med barnet. Han sa att ja det är okej. Men sen blev han ändå väldigt sur för att jag for med mina vänner. Jag har försökt förklara för honom att såhär gör ju du helatiden. Far ut med dina vänner utan att ens fråga mig först om det är okej. Och tar jag illa upp för det så bryr du dig inte. Han även lämnade mig och barnet ensam hem en dag för han hade planerat att han skulle på bio med sin vän. Och jag var okej med det, men han skulle fara och träffa denna vän två timmar innan bion började, och jag sa att jag tänker vila en stund för jag var väldigt trött. han tog ändå inte det i beaktandet och kom och väckte mig nästan tvärt. Jag var så trött, frustrerad och arg att jag började hyperventilera. Panikångest fick jag. Han bara lämnade mig och åkte bort. till slut ringde jag ambulansen eftersom jag inte kunde sköta om vårt barn tillika som jag hyperventilerade eftersom hela min kropp började domna.. Sen fick han veta att ambulansen kommit hit till oss, ja då fick han nog bråttom hem tillbaka.
HUR kan jag lösa detta med honom? HUR skall jag få honom att förstå att det är verkligen inte världens lättaste att bara sitta hemma om dagarna, och att även jag har rätt till barnfria timmar ibland, och inte bara han.. Har försökt prata ut med honom, då håller det i sig i en vecka, att han bryr sig och sköter om barnet. Men sen måste jag påminna honom igen. Men snart årkar jag inte påminna honom längre. Jag blir så förbannad och så sårad. Varför skall alltid han få göra saker, men inte jag? Och varför måste han alltid SUPA. Varför kan han inte hitta på annat att göra med sina vänner?... Hjälp mig..
Angelica
Praktikant vid Decibel Angelica svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
18.07.2014
Hej, vi skickar vidare till en av våra storasystrar som kommer att ge dig ett jätte bra svar, vi sätter in det här under så fort vi får det.
Hälsar Sanna och Angelica
Blev så nu att Sanna svarar på din fråga:
Hej,
jag blir så ARG när jag läser din fråga. Alltså vilken skitstövel du hamnar att drags med :(((( Han verkar jätte omogen och inte alls intresserad av dig och ert barn. Ursäkta nu men jag bara känner att detta måste få ett slut! Det är ju helt självklart att man ska dela upp både fritiden OCH vården av det gemensamma barnet. Din kille låter som en bortskämd tonåring som inte alls borde vara pappa ännu på många år. Eftersom du har försökt prata allvar med honom flera gånger med klent eller inget resultat krävs det att du tar i med hårdhandskarna nu. Packa ihop det du och babyn behöver för en vecka eller två och så flyttar ni tillfälligt (det är ju inte självklart att ni ska flytta, det kan lika gärna vara han) till dina föräldrar, eller annat lämpligt ställe. Du skriver inget om hurudan kontakt du/ni har till mor- och farföräldrarna. Men hoppas du har bra kontakt med dina föräldrar iaf. Annars funkar det också att du säger till honom att han kan flytta ut en tid för att han ska fundera över hur han har tänkt att ert liv ska se ut framöver. Det är inga lätta saker att göra detta, kan vara att jag själv inte skulle klara av det. Men du kan inte fortsätta att ha det sådär heller. Fast man vill att ens barn ska få ha båda sina föräldrar så kan det inte ske till varje pris :( Ibland är det bättre för alla parter (också för barnet) att man inte bor tillsammans. Ett barn mår inte bra om inte föräldrarna mår bra.
Du skulle ju ha mera fritid och tid för dig själv och dina kompisar, som ju är livsviktigt om ni skulle ha delad vårdnad. Då skulle han bli tvungen att ta han om ert barn de veckor som är hans. Om han inte ryggradslöst skulle fösa över barnet på sin mamma, det finns många sådana killar i världen. Grrrrr jag blir riktigt ordentligt arg på din kille. Hur kan han göra så här mot dig och ert barn? Nu vet jag ju inte bakgrunden till att ni skaffade barn, kanske kom det överraskande oplanerat vem vet? Men i något skede har ni antagligen ändå kommit överens om att behålla barnet och fixa detta tillsammans. Han har helt klart inte gjort det som förväntas av honom!!! Han har svikit både dig och ert barn!!!
När man beslutar sig för att skaffa barn tillsammans, eller om det kommit hastigt, så när man iaf har bestämt att inte göra abort, då betyder det att man måste välja bort en del av sitt gamla liv. Jag menar inte att livet skulle vara slut när man skaffar barn, men oundvikligen är det en hel del förändringar som krävs. Klart ska man få vara ute med sina vänner och känna av sin ungdom, men inte hela tiden, det går inte sen man fått barn. Människobarn ska ha kärlek och omvårdnad längst av alla däggdjuren. Det är inte som med typ kaniner eller älgar som puffar bort sina halvstora ungar efter en kort tid. Människoungar behöver sina föräldrar under mååååånga måååånga år. Sånt borde vara klart INNAN man skaffar barn. Om man inte kan tänka sig att göra dessa förändringar så ska man inte skaffa barn, och det är helt ok att man inte känner sig mogen, ni är båda välldigt unga ännu. MEN han borde ha sagt det tidigare. Som det är nu är ni två om detta, han har också varit delaktig i allra högsta grad och ska ta sitt ansvar. Ert gemensamma barn är INTE bara ditt ansvar!
Du har kämpat jätte bra, jag lyfter på hatten för dig, du har orkat och kämpat under en alldeles för lång tid ensam. Inte att undra på att du är trött och uppgiven. Det skulle vem som helst vara. Att du är hemma betyder inte att han kan roa sig som han vill när han kommer från jobbet. Ni har båda ett jobb, han utanför hemmet och du hemma med babyn. Båda jobbena är lika viktiga. Båda har lika stor rätt till och behöver få vila och se något annat mellan varven, det hör till bådas grundrättigheter. Eftersom han inte verkar förstå detta som borde vara totalt självklart så ser åtm jag ingen annan utväg än att du visar att du menar allvar med detta. Om han vill ha kvar er så ska han börja jobba för det NU! Enklast visar du honom hur hans liv kunde vara utan er genom att packa pick å pack och lämna honom för en tid, så får ni båda fundera över hur ni vill ha det i framtiden. Han kanske märker att det blir välldigt tyst och ledsamt utan dig och er baby, och börjar fatta att han måste ändra sitt beteende om han inte ska mista er. För din skulle tror jag att detta är livsviktigt, jag har sett sånt här många gånger under mitt liv (jag är ju snart 45...) Jag kan försäkra dig att det blir inte bättre med tiden om du inte sätter ner foten, tyvärr.
Om han från första början av ert gemensamma liv blir van att han kan komma och gå som han vill, och på sin höjd meddela att han har andra planer för kvällen än att vara med er så kommer han att fortsätta leva sitt lyxliv för eviga tider. Han har det ju ganska så bra egentligen då man funderar efter, du som fixar och städar i lägenheten, maten är säkert klar då han kommer hem, tvättar gör du säkert också, sex får han när han känner behovet en gullig bebis ovan på det då de stunder som han tycker att det är kul, och som bebisen är glad och gosig tjaaaa och sen är det ju bara att dra iväg ut på stan då om det blir gnälligt där hemma...vem skulle inte gilla att leva så???? Om man var 15 år...INTE OM MAN SKA LÅSSAS VARA VUXEN OCH HA ETT BARN!!!!!
Jag hoppas att du inte tar illa upp nu av att jag är ganska rakt på sak här. Men det är viktiga saker, ni har ett barn tillsammans som måste få den trygghet och ömhet som det behöver för att kunna växa upp till en trygg och säker vuxen, som det är nu ser det illa ut med den saken. Sen är det DU, som inte ska behöva slita ut dig totalt utan hjälp och stöd från honom. Som du beskriver ert liv tillsammans så ser jag inte på vilket sätt du kunde ha det bättre tillsammans med honom, tvärtom ser jag bara fördelar med att du skulle leva utan honom, tyvärr.
Jag skulle så önska att du/ni skulle få njuta av ert barn tillsammans, barnen är det bästa vi har i våra liv <3 Ett liv utan barn är mycket fattigt, på ett mycket värre sätt än att inte kunna betala hyran eller köpa fina kläder. Du och ert barn är värda att få och kunna njuta av småbarnstiden som jag vet att är långt ifrån guld och gröna skogar ;) Men så kommer det ett gurgel eller nåt som skulle kunna vara ett leende från barnet mot en och då glömmer man allt jobbigt och eländigt och blir varm i hjärtat.
Jag sänder mina varmaste tankar till er alla tre att det ska ordna upp sig, hör jätte gärna av dig igen så vi får veta hur det går <3
Kramar från ungdomsinformatören Sanna
Angelica tillägger:
Jag håller med om allt det som Sanna skriver, men undrar också om det inte skulle vara bra ifall du/ni fick professionell hjälp. När det har gått så långt att din pojkväns beteende leder dig till panikångestattacker så är det nog ett tecken på att du/ni verkligen inte klarar av att hantera situationen som den är nu...
Ni kunde tex söka er till familjerådgivningen i er kommun. Via hälsocentralen kan de hänvisa er vidare. Tror du att du skulle få din pojkvän att gå med på det här? Om det låter helt omöjligt så rekommenderar jag åtminstone att du själv tar kontakt med en terapeut. Om du går via hälsocentralen så borde det inte bli så dyrt. Det skulle helt säkert vara bra att prata med någon annan vuxen om situationen som du befinner dig i nu, att bara få berätta allt om hur ni har det. Beställ en tid till en hälsovårdare nu och åk dit för att se vad den personen tycker!!
Styrkekramar <3
hälsar storasyster/sommarjobbare Angelica