Hur vet jag om han gillar mig...
07.01.2015
Hej! Jag är helt kär i en kille. Hans syster är gift med min kusin och de va så vi känner varandra.
Han är 18 han ska fylla 19 så han är 3 år äldre än mig, är han för gammal?
Jag började skriva till han men de va han som började skriva puss smiley. Är det något tecken på intresse eller ?
Vill verkligen ha honom, vad kan man skriva med honom så vi får igång en konversation? Tips snälla!
Och föresten drömde jag om honom inatt om att vi va tillsammans och han tog första steget osv.. Och han sa Att han älskade mig m.m . Vad kan de betyda?
Skulle göra vad som helst för att de skulle bli vi!
Kram Alexandra

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
14.01.2015
Hej Alexandra!
Först: mmm pirrigt! Det finns nog inget så nervkittlande i känsloväg som när det eventuellt kanske börjar vara på gång med någon och nyförälskelsen spirar - men man vet fortfarande inte vad den andra känner för en, och än mindre om man skulle ha någon chans till ett förhållande med personen ifråga. Det är ofta olidligt förfärligt och förtjusande på samma gång :) Men dessvärre finns det ju ingen magisk kristallkula man kunde kika i för att se in i framtiden eller in i hans innersta känslor med. Kanske är just den här ovissheten också en av de saker som gör Kärleken så fascinerande - vore säkert inte lika betydelsefullt om man redan på förhand skulle veta hur det kommer att gå, eller hur.
Sedan vad gäller åldersskillnaden. Hm.. hm... Just under tonåren kan 3 år vara en enormt stor skillnad när det gäller utveckling, mognad, intressen och mål i livet, inställning till olika saker, vad man vill göra med sin lördagskväll osv. Det här sakerna kan i sig lägga fler jobbiga och sårande krokben i ett förhållande än man skulle tro. Det handlar inte bara om att måsta sitta hemma på lördagskvällen när han är ute på krogen med kompisarna utan även att man inte alltid förstår varandra, varför den andra tänker som den tänker eller vill som den vill. Och ju sämre man kan förstå varandra, desto större chans för gräl, missförstånd, besvikelser och sådant. Visst, undantag finns, men tyvärr är det ofta så att den ena (oftast tjejen) nog tror att hon är väldigt mogen för sin ålder - och killar är ju "alltid" sena i utvecklingen... men så är det ändå inte så. Föreställ dig själv hurudan du var när du var 12 år. Det ÄR massor av skillnad. Ledsen att vi måste säga det, men vi hjälper ju inte dig ifall vi lindrar in dig i rosa moln.
Plus att det faktiskt är "olagligt". Se, när det gäller allt sexuellt (dit räknas allt från pussar till sex) så är det egentligen 16-års åldersgräns för det. Den lagen finns dels till för att skydda unga från att bli utnyttjade av äldre och dels för att skydda unga från att göra sådant man inte är mogen för ännu och därför kan skada sig själv såväl psykiskt som fysiskt. Läs mer om det här med åldersgränser här. Överlag ses det kanske inte heller som riktigt moraliskt korrekt ifall en vuxen man - vilket han faktiskt är - är intresserad av en betydligt yngre tjej (borde han inte söka sig till tjejer på sin "egen nivå i livet"?). Jo, vi vet att det till och med är liksom en trend bland vissa unga vuxna killar i vissa österbottniska kommuner att "samla" på unga tjejer - och nu menar vi ju inte att den här killen du berätar om måste ha sådana baktankar, bara att det kanske skulle rynkas på ögonbrynen "på byjin" ifall det faktiskt blev något mellan er officiellt...
Slutligen angående drömmen om honom. När man är förtjust i någon, så letar man ofta tecken av alla de slag för att liksom få någon hint om vad han känner eller menar. Det kan vara allt från just puss-smilisar till drömtydning. När det gäller just drömmar, så finns det femtielvatusen åsikter om huruvida drömmar faktiskt kan innehålla framtids- eller samtidstecken eller inte. De flesta psykologer verkar dock vara mer eller mindre överens om att man under sömnen liksom förbereder sig på alla möjliga eventualiteter, typ "leker" sig igenom olika alternativ för att lite känna efter hur man skulle reagera om just den situationen råkade bli verklighet. Därför kan man också drömma tex att man är kär i typer man knappt lagt märke till i verkliga livet.
Hoppas du inte blev ledsen på oss nu, men livet är nu så där ibland, att alla pusselbitarna bara inte riktigt passar ihop alla gånger...
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna