Kärleksproblem
19.11.2016
Hej!
Det är en pojke som jag har gillat jätte länge och som jag öven har varit ihop med. Det var ca. 1 1/2 år sedan han gjorde slut och ända sen dess har han lekt med mina känslor. Han kommer med jämna mellanrum tibax till mig och så har vi nånting på gång och sen så bara dissar han mej igen.Gång på Gång..Jag vet jag borde släppa honom men jag är så otroligt kär i honom så jag vill inte.. Marchkisser

Utvecklingspsykologi-praktikanten Cecilia svarar
24.11.2016
Hej!
Det som den här pojken håller på med är verkligen inte okej! Och med tanke på hur jätte dåligt du verkar må så är det bara bättre ju fortare du lyckas komma ut ur den här onda cirkeln. Så som jag ser det så har du två val. Antingen låter du det här fortsätta vilket kommer att göra att du i längden bara mår sämre hela tiden tills du i värsta fall gör någonting dumt mot dig själv eller mot någon annan. Eller så kan du avsluta alla kontakt du har med honom nu direkt, må dåligt så länge det tar för dig att sörja att förhållandet inte fungerade och inse att det inte var bra för dig.
Skulle jag vara du så skulle jag ta det senare alternativet. Det kommer att kännas rent ut sagt förjävligt i början och du kommer att vilja ta tillbaka honom så fort han frågar. Efter att ett förhållande tagit slut så är det så lätt att tänka på allt som var bra med det och då glömmer man orsaken till varför det faktiskt tog slut. Skriv ner de här orsakerna någonstans och läs dem varje gång det känns som att du vill ha tillbaka honom. Och ju längre tid som går destu lättare blir det att tänka på varför det tog slut istället för på det som gjorde att man ville stanna kvar. Låt det ta den tid det tar för dig att komma över honom, det kommer troligtvis inte att hända på några dagar.
Försök omge dig med andra människor som du tycker om att umgås med, gör sådant som du är intresserad av och bli riktigt bra på det, fokusera på skolarbete om inte annat. Du kommer att tänka på honom varje dag till en början och det är helt okej, människan fungerar så. Men med tiden kommer du att märka att tankarna minskar och du kan koncentrera dig på det som finns runt omkring dig istället. Om det ibland känns riktigt jobbigt och du inte har någon att prata med så finns det några bra chat-sidor eller telefontjänster som man kan använda på våra Hjälp! sidor.
Hoppas du kommer fram till hur du ska göra och att det här var till någon hjälp för dig. Lycka till och hör gärna av dig om hur det går! <3
Kram/Sessi