läckta bilder på mig (?)
19.03.2015
Hej!
Jag behöver hjälp med en grej. Allt har att göra med en pojke jag har gillat i flera år nu och vi har haft på g lite av och an under den här tiden.
Nå, för kanske en halv månad sen började han plötsligt bete sig på ett helt annat sätt än förut. Han blev allt mer kåt av sig och tjatade och tjatade efter "nudes" och i och med att jag gillat honom så länge bestämde jag mig till slut att skicka bilder av mig själv för att liksom komma närmare och göra honom nöjd (förstår inte hurjag tänkte där). Allt var helt okej enda tills han screenshottade två av bilderna utan att frågade lov. Han upprepade om och om igen att dom skulle hållas helt privata och bara vara för honom men nu är jag rädd att han endå gått och visat dem till hans kompisar/hans fotbollslag med tanke på att jag hört små kommentarer de gjort i skolan som vittnar om att de kan prata om mig och bilderna. Så vad ska jag göra om det faktiskt är så? De där bilderna var ABSOLUT PRIVATA och endast menade för honom och jag vill inte att folk ska få ett intryck av att jag är slampig, billig eller nåt liknande... Jag har som sagt flera gånger skrivit till honom att han inte får visa dem till någon men jag känner mig fortfarande tveksam på att han hållit det han lovat. E

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
20.03.2015
Hej!
Oj sötis, vad synd att inte just du råkade ha hört redan för ett bra tag sedan vår föreläsning Inte-okej-sex som vi far runt i högstadierna i Österbotten med. Då skulle du ha fått bra instruktioner. Men jag ska gå igenom med dig vad du kan göra nu och vad "nudes" egentligen innebär.
Se, det är så med olika nakenbilder (halvklädda personer på foton, filmklipp från webbcammen, sexiga poséer på film osv) som kan tänkas föreställa personer som är under 18, att de räknas som barnpornografiskt material. Och sådant får man inte skapa på någon, inneha eller sprida. När man fyllt 16 år så har man nog visserligen rätt att TA sådana foton på sig själv, för när man fyller 16 uppnår man sexuell myndighetsålder och då får man i princip göra vad man vill sexuellt sett med sig själv. MEN man får inte skicka bilderna åt någon, för så fort personen ifråga har tagit emot dem, så blir han kriminell. Det är alltså en brottslig handling att inneha barnpornografiskt material. Skickar man bilder åt någon som inte bett om det, alltså inte är villig, så räknas det som sexuella trakasserier, men det var ju inte fallet nu. Däremot hade han ingen som helst rätt att tjata på dig om att få sådana, inte ens fråga, för det är OCKSÅ sexuella trakasserier/kränkningar! Oavsett hur gammal du är.
Slutligen skulle han då absolut under inga omständigheter få sprida eller visa bilderna på dig. Det är spridning av barnpornografiskt material och det kan man få ganska saftiga böter för, betala rättegångskostnaderna för och dessutom få anteckning i brottsregistret för. I flera österbottniska högstadier pågår just nu brottsutredningar för liknande fall som ditt. Problemet är väl att det inte är så många som riktigt förstått hur olagligt det är med nudes ifall personen det föreställer är under 18 - men nu far vi ju alltså runt i högstadierna och informerar om det här.
Vad du ska göra nu är en annan femma. Såklart spelar det roll för ditt beslut vad du tycker om honom just nu. Det ska ju i teorin inte göra det - ett brott är ett brott och därmed basta. Men i praktiken kanske du inte vill bränna broarna med honom, ifall er relation skulle fortsätta? Eller känner du att du kan lita på honom nu? Vi kan också förstå att du kanske funderar över vad hans kompisar skulle säga, eller det allmänna skvallret, ifall det genom att du gjorde en brottsanmälan kom fram att du tagit nakenbilder på dig själv och skickat åt honom. Vi förstår det här - men samtidigt så lägger du ju nog ner foten om du faktiskt gör en brottsanmälan på honom. Det ger inte bara budskapet åt honom att han gjort en olaglig och omoralisk sak - han har ju då en chans att ändra sig och kanske gottgöra - men framförallt ger det budskapet åt andra att fastän du gjorde något dumt, så är det inte alls okej det han gjorde. Du försöker se till att han blir straffad för det. Och det är ju att stå upp för sig själv, DET är respekt! Plus: vem sku nu behöva veta vad du gör? De har hursomhelst inte ett piiip med det att göra!!! Slutligen kan det här i bästa fall skydda fler unga från att göra samma misstag. För det var ett MISSTAG - alla människor gör misstag ibland, till och med mot bättre vetande. Ingen är perfekt.
Såklart ska du fråga honom rakt ut om han visat dem för någon annan. Blånekar han, så tycker vi nog att du ändå ska gå och fråga hans kompisar. Du lär ju nog märka ifall de också ljuger. Och så kan du hota med att göra en brottsanmälan, för polisen kan nog se precis när var hur vem som skickat vilka meddelanden till vilka telefoner och så vidare. Man måste absolut inte ha bevis för att göra en brottsanmälan, det är polisens uppgift att leta reda på bevismaterial och förhöra vittnen och anklagade osv.
Hursomhelst så är det ju brottsligt av honom att inneha bilderna, och det behöver han ju definitivt veta. Han ska radera dem, därmed basta. Och du ska ju inte skicka några fler, inte åt honom och inte åt någon annan. Vi förstår att man kan falla för tjat, vi förstår att det till och med kan vara lite spännande. Men ändå, låt bli, visst?
Hoppas det här reder ut sig till det bästa. Och vill du, så blir vi jätteglada om du tex skriver som kommentar här sedan på din egen fråga sedan hur det gick? Jättebra i alla fall att du berättade för oss och kollade upp det hela. Läs mera också på våra infosidor om just Inte-okej-sex, där får du ännu mera ammunition och kunskap!
Stooooooooooooooor kraaaaaaaaaaaaaaaaaaam!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna