laglig ålder för sex
24.10.2014
hej decibel! jag undrar hur gammal man måste vara för att ha sex laglit? jag har inte tappat oskulden men får man t.ex. redan vid 12 års åldern eller måste man vara 16 år? sex

Ungdomsinformatören Sanna svarar
30.10.2014
Hejsan sex,
Lagen säger att man blir "byxmyndig" vid 16 år. Med andra ord är det lagligt att ha sex då. Men det kan ju vara en helt annan sak när man både psykiskt och fysiskt är redo för att ha sex, det kan variera massor från en person till en annan. En person kan känna sig mogen för sex när hen är 16 år medan en annan känner det först vid 25. Inget är mera rätt eller fel än det andra. Huvudsaken att man bestämmer själv över sin egen kropp :)
Vid 12 års ålder är man varken psykiskt eller fysiskt färdigt utveckald för att ha bra sex. Varken kroppen eller själen är färdig för det ännu i den åldern. Så förutsättningarna för att det ska ge mersmak är nog minimala. Sex/kärlek mellan två personer ska ju vara något vackert och något som båda vill och känner sig redo för. Ingen får någonsin tvinga en att göra något man inte vill, det finns varken undre eller övre åldersgräns för det, det gäller alltid!
Månadens tema i november kommer att handla om bla sexuella trakasserier, kolla imorgon så finns temat uppe. Men vi har en hel del skrivet från förr om detta ämne, läs mera HÄR.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna