ledsen
17.10.2015
Hej! skrev hit tidigare (http://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/karleken-och-sexet/karleken-and-parforhallandet/hjalp-snabbt-2).
Har pratat med honom (via Kik)o han sa att han inte tror att han ennu kan försöka på nytt (med att vara ihop) (vet inte riktigt vad han menade, att han inte tror att han skulle kunna försöka på nytt eller att han inte tror att han ennu skulle kunna försöka på nytt). Han sa att han inte kan tro på mig (han tröttnade på att jag aldrig sa vad det var om jag började gråta o han tror inte på att jag inte skulle göra det i fortsättningen också, men det var inte så lätt för mig att berätta vad det var p.g.a. att det var att jag var rädd för min känslor ändrades hela tiden för honom).
Han sa nog åt mig att han inte kmr orka (minns nog faktist inte att han sko ha sagt de direrkt, o förstod inte riktigt heller hu allvarligt de va fö han sa aldrig hu han kände).
Men i alla fall, jag saknar honom jätte mycket o vill ha honom tillbaka, vet inte hur ja ska orka leva utan honom. Men för nån da sen så fick jag nog av allt å just då kändes de som att han kan dra åt helvete o ja hittar no nån anna som e bättre o har inte prata me honom sen dess o kan bara int göra de heller för känner att de e bäst o låta honom vara för han tar nog kontakt om han vill ha mig i sitt liv.
Men ja vill verkilgen ha honom tillbaka, jag älskar honom o han älskade mig, vi passade så bra ihop (båda lite sådär fula o konstiga som ingen vill vara med) o de kändes som att vi två hörde ihop o skulle vara tillsammans resten av live (trots att jag inte haft ett enda förhållande eller nå för honom). De känns som att nån sko ha rivi loss halva mig, känner mig ensam o tom :( O ja kommer aldri mer hitt nån som tycker om mig o som ja tycker om (ingen tycker om mig för jag är ful o konsti, o ja tycker inte heller om nån, har faktist tyckt om bara en kille före mitt ex)
O har ingen jag kan prata med, bara mamma men hon förstår inget.

Ungdomsinformatören Jenny svarar
20.10.2015
Hej!
Jag kommer nog ihåg dig vännen och jag önskar att du inte var så ledsen! Skulle ha lust att säga att jag förstår dina känslor, men dem kan nog ingen annan förstå så bra som du själv. Kärlek kan vara så jobbigt ibland...det är ändå viktigt att man inte glömmer sig själv helt och hållet, så att känslorna bara far iväg till en annan, det är viktigt att se sig själv och alla de andra fina människorna man har runt omkring sig också. Eftersom han inte av någon orsak vill försöka på nytt -åtminstone ännu, så kan du tyvärr inte direkt göra så mycket åt det... han kan behöva lite tid med sig själv.
...Svårt att veta vad han menade med det han skrev men försök att inte fastna på det -försök att ta hand om dig själv nu, så du kan tänka på något annat än honom också. Gör sådana saker som är viktiga för dig. Far ut och gå med en vän eller din mamma -jag är så glad att du kan prata med din mamma för fast det känns som om hon inte riktigt kan förstå dig, så försöker hon säkert och är där för dig. Det är viktigt att du har henne som lyssnar fast hon inte alltid skulle svara som du vill, så tror jag att hon gör sitt bästa och vill att du ska må bra -du är ändå viktigast för henne.
Glöm inte hur fin person du själv är -lista upp dina goda sidor istället för att tänka sådana som du anser vara negativa -någon annan tycker säkert om dem. Alla har bra sidor -det gäller bara att märka dem, men det kan ibland vara svårast för en själv -för att man hela tiden är med sig själv, glömmer man lätt bort dem -vilket man inte skulle borde göra. Jag tror att du börjar må bättre då du satsar på dig själv nu -du blir starkare då du gör sådant som du tycker om att göra -och märker hur bra du är på det. Far ut och gå så du får lite annat att tänka på, tillbringa tid med dina nära och kära, som din familj. Hitta på ett nytt hobby, om inte du har ett ännu så får du ny inspiration och träffar nya människor.
Ta hand om dig nu, tiden visar sedan om ni kan bli ett par igen. Fast det nu känns ensamt och tomt, så kan jag med glädje säga att de känslorna blir bättre med tiden -och framtiden visar många fina saker för dej -det kan vara han eller så är det någon annan, men lycka finner du nog -du ska bara försöka se de positiva sakerna fast det känns svårt nu. Så småningom blir det bättre och om du vill prata om dina känslor med någon för att kunna förstå dem bättre, kan du titta på vår Hjälp! -sida för där finns flera bra kontaktuppgifter till sådana pålitliga ställen och personer som finns till just för dej -personer som vill lyssna och som kan stöda dig nu då du känner dig nere.
En styrkekram av ungdomsinformatören, Jenny