Problem
15.06.2015
Hej! Jag och min pojkvän har just börjat ha sex. Vi har gjort det fyra gånger nu, men det tar fortfarande jätte sjukt för mig och jag kan inte njuta av det, har inte heller fått orgasm. Kan detta bero på att det är för torrt eller något?

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
16.06.2015
Hejsan! Jaa du, det här är en vanligt problem för nybörjare. Jag måste bara börja med att nämna om byxmyndighetsåldern. I Finland har vi en lag som skyddar barn under 16 år att ha samlag. Det är för att de inte anses tillräckligt mogna för att ta ansvar för sig själv och sin partner under samlag och efter samlag. Vänligen läs mera här. Den lagen har vi just precis för att skydda dej och dina jämnåriga mot sådana här problem...
De första gångerna är det nervöst. Det är svårt att slappna av och verkligen ge sig hän och bli tillräckligt fuktig och avslappnad. Oddsen för en kvinnlig orgasm är nog minimala i början av sexkarriären. Det behöver varken du eller han stressa för. Sådant händer typ bara på film och i kiosklitteratur. Unga killar har ofta en felaktig bild av att det är hans "inutinut" som ska ta dej till orgasmernas höjder, precis som för honom. Verkligheten är sällan så. Ofta vet inte ens killarna var den kvinnliga klitorisen är, för kvinnlig orgasm krävs klitoris-stimuli. På Decibels informationssidor har vi skrivit mycket om sex-debut. Läs gärna tillsammans här, det finns mera att välja på i vänstra spalten. Jag rekommenderar varmt att ni läser in er tillsammans, är man mogen till att ha sex ska man också vara mogen till att tala om sex...
Sen är det väl nog så att träning gör mästaren... Det fina med sex är ju att man aldrig blir fullärd! Det finns ständigt nytt att lära sig, nytt att prova. Man blir aldrig fullärd. Det är bara fantasin och äventyrslusten som sätter gränser. Tillika ska man behandla varandra med respekt och i förtroende. Då föds tilliten och de fina gemensamma upplevelserna.
Med vänlig hälsning,  Annika       barnmorska - hälsovårdare