sex
09.03.2014
Hej decibel! Har varit ihop med en flicka nästan ett år nu och vi bårda skulle väldigt järna vilja ha sex. Men problemet är det att min flickvänn är 15 och jag 16 år. Är det straffbart att ha sex med en 15 åring då bårda så gärna skulle vilja? anonym

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
11.03.2014
Hej anonym!
Njääääe neee, inte riktigt. Alltså så här är det: att det står i Finlands lag att man inte får ha sex med en person som är under 16 år är för att skydda de som är yngre än 16 från att bli utbnyttjade eller för att göra något som kan skada dem. Sex i för tidig ålder kan skada både psykiskt och fysiskt och framförallt får inte äldre utnyttja yngre (som inte kan försvara sig, som inbillar sig att sex gör dem vuxnare, som blir utpressade, som är fulla osv).
Se, när alla experter sagt sitt, så kom man fram till att få som är yngre än 16 egentligen är mogna för det, varken psykiskt eller fysiskt. När det gäller den kroppsliga utvecklingen så är det så mycket mera som behöver utvecklas än bara att man ska ha fått mens&bröst eller utlösning, speciellt för flickor. Där är det en massa "osynligt" som måste bli klart innan hon ens KAN njuta av sex (körtlar, slemhinnor osv) - annars är det bara troligt att det gör ont, känns obehagligt, känns trångt eller att hon blöder. Och det där varierar från tjej till tjej precis som andra saker varierar med puberteten. Men om din flickvän verkligen kan bli jättekåt, våt, hal och njuter när hon onanerar, så då är det mer troligt att hon är fysiskt redo för sex.
När det gäller det psykiska är det ännu mera som ska hinna utvecklas innan man har sex. Det handlar inte bara om att kunna ta ansvar för det - det är BÅDAS ansvar att bla skydda er, se till att den andra har det skönt osv - utan också om en sexuell utveckling som man måste hinna gå igenom först. Rent konkret kan den utvecklingen gå ut på att man måste hinna ta, njuta av och lära sig av olika "steg", som första pussen -> första kyssen -> hångelstunder -> petting -> smeksex -> oralsex osv osv. Hoppar man över de här stegen eller slarvar med dem, så lär man sig inte tillräckligt (för sex är något man måste LÄRA sig, inte en kunskap man föds med eller kan lära sig genom tex att titta på porr) och kan därför inte njuta på samma sätt. Därför lönar det sig att satsa tid på varje litet steg, njuta av just det skedet av sexlivet, utforska varandra och lära er själva vad ni själva tycker att är skönt. Samtidigt får ni mera förtroende för varandra, blir tryggare tillsammans, lär känna varandras kroppar - och allt det här är stora fördelar sedan när det verkligen kommer till sex! Utan det här är speciellt första samlaget oftast dömt att bli ett fiasko.
Det lönar sig alltså aldrig att stressa fram mot sex. Inte heller att ha för stora förväntingar - försök istället att se första gången som ett första försök och hela sexlivet som en enda lång inlärningsprocess. Hela poängen med sex är att ni båda ska njuta massor, vara nära varandra och dela det här. Tänker ni ha sex av någon som helst annan anledning, tex för att ni är så kåta så ni tror ni spricker, vill skryta inför kompisarna, vill bli av med oskulden eller för att "alla andra gör det", så ska ni tänka om. Sedan när det känns "rätt" så vet ni nog om det.
Det är nog ingen polis som kommer och knackar på din dörr ifall du har sex med din ett år yngre flickvän - halva poängen med lagen är alltså att skydda unga från att bli utnyttjade av äldre. Med det här menas att de två iblandade har för stor skillnad i ålder och utveckling för att det ska vara hälsosamt. Men mellan din flickvän och dig är det knappast någon gigantisk stor skillnad i mognad, utveckling, livssituation osv. Så inget skulle hända. Eventuellt kan man ägna en tanke åt vad era föräldrar skulle tycka: vet ni att de skulle bli sk*tförbannade och det skulle bli totalt kaos om de fick veta att ni haft sex, så kanske det ligger något vettigt bakom den reaktionen?
Men känns allt rätt så är det bara att tuta och köra! Bara se till att ni verkligen har er sexualkunskap i skick (läs bla infosidorna här på Decibel om Sex, gärna också om Parförhållandet så att ni har ert förhållande i skick för det här stora steget), skyddet i skick (BÅDAS ansvar - och stört omöjligt att kunna njuta om man är rädd för att bli gravid) och att ni satsar på förspelet. Just tex att tjejer i allmänhet tar mycket längre tid på sig att bli kåta och sedan ända fram till orgasmen hör till riktigt grundläggande sexualkunskap. Minns också att båda har rätt att säga "ne, vi var nog inte riktigt redo än, vi tar en paus och fortsätter kanske senare" - smarta människor lyssnar på sin inre röst OCH respekterar partnerns inre röst. Huvudsaken är att ni tar hand om varandra och bryr er om att den andra har det bra!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena
PS, här lite om lagen: http://www.munkroppa.fi/vad-saeger-lagen/sexuellt-utnyttjande-av-barn-skyddsalder-16-ar-rl-206/