sex
12.05.2014
Hej, jag och min kille har tänkt på att ha sex, vi har disskuterat om det en lång tid nu.
vi känner oss redo båda två.Men problemet är, jag har aldrig onanerat..kommer jag vara för trång då?
svara!!:( orolig

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
20.05.2014
Hej orolig!
Kanske lägger du just nu huvudet på spiken i ditt problem: du är orolig. Se, det är oftast just oron som gör en trång när det gäller sex, onani, tamponger och annat i den stilen. Oron för att man ska vara för trång (och för att allt är nytt, nervöst, spännande, okänt och viktigt osv) gör faktiskt ofta att musklerna i underlivet och bäckenbotten spänner sig. Man "kniper åt" helt omedvetet. Är man orolig, nervös, osäker och känner sig okunnig, så blir man inte heller så sexuellt upphetsad, och det gör att man känns ännu mer trång, torr och oberedd. Är man däremot riktigt kåt och känslorna är de rätta, alltså att man känner sig säker, trygg, bekväm och villig, så blir underlivet vått och halt, svullet och väldigt töjbart. Då gör det oftast inte ont och känns inte speciellt trångt.
Av just de här anledningarna brukar bland annat sexualupplysare numera rekommendera varmt att onanera. Då lär man sig hur den egna kroppen fungerar och kan bland annat kanske själv styra bäckenbottenmusklerna. Men framförallt så lär man sig hur man fungerar sexuellt, vad man själv tycker att är skönt och vad som känns mindre bra, hur man känner sig i olika skeden av den sexuella upphetsningen och till och med kanske hur man kommer fram till en orgasm. Den här kunskapen hjälper väldigt mycket sedan när man har sex tillsammans med en annan person. På sätt och vis kunde man säga att onanerandet hjälper en igenom en hel del utvecklingsskeden under sexualitetens utveckling (se tex sexualitetens trappsteg). Går man bara pang på samlag med en partner är det kanske lite som att bara sätta sig vid ratten i en personbil och börja köra utan minsta lilla teori eller övningslektioner före. Även allt sexuellt man gör tillsammans med en partner, som att hångla, ha petting, ge varandra smeksex och oralsex osv är också ungefär som övningskörandet.
Det sägs att det är mindre än hälften av alla tjejer som har ont och är trång vid första samlaget - säkert färre och färre ju vanligare det blir med tampong och menskopp och ju vanligare det blir med onanerande. I en del fall beror det inte på osäkerheten och oron att man känns trång, utan en del har fortfarande en lite spänd slidkrans. Förr talade man om mödomshinna, som om det vore något som måste spräckas för att man ska kunna ha sex. Men det är ingen hinna utan ett ringformat hudveck ett par centimeter upp i slidan med ett hål i som mensblodet slipper ut genom. Slidkransen försvinner egentligen inte före man fött barn, men den påverkas lika mycket som resten av underlivet av hur kåt man är och kan töja väldigt mycket om den bara är beredd. Är man inte riktigt hal och våt eller den annars är spänd kanske den ger lite obehag när han för snoppen igenom den, det kan göra lite ont och blöda. Men det är inte farligt och smärtan brukar försvinna på några sekunder och såret läks. Som sagt, det är långt under hälften av tjejerna som känner någon smärta första gången. Och igen, ju kåtare, desto mindre sannolikhet att det blir problem. Men för att kunna bli riktigt kåt hjälper det mycket om man tagit god tid på sig med alla de sexuella trappstegen innan dess. Läs också mera vi skrivit på infosidorna om sex, och lite fler frågor och svar här i samma kategori på Våga fråga. Kunskap om vad det är man ger sig i kast med brukar göra att man känner sig tryggare och kan slappna av - vilket fysiskt alltså kan märkas i att även bäckenbottenmusklerna slappnar av.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna