snälla vill svar snabb
05.03.2015
hej
varje gång jag och min kille träffar han vill Smeka och pilla mig och jag har sagt till honom nej flera gånger och vet inte vad jag ska göra?

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
13.03.2015
Hejsan, Liselott kommer att svara mera till dig för hon är expert på just sånt här. Vi har ett temapaket som heter inte ok sex som hon just nu far runt till skolorna och berättar om. Du kan läsa mera om det HÄR, också.
Det viktigaste av allt är att det är du som bestämmer över din kropp!!! Ingen får göra något mot dig som du inte är med på. Det är du och bara du som bestämmer över din egen kropp. Om du säger nej så är det nej. Om han inte förstår så kan det i värsta fall vara bäst att sluta träffa honom. Nu vet jag ju inte hur du sagt nej. Men om det eventuellt varit lite sakta och försiktigt eller lite svävande så kanske du måste ryta till på skarpen så han faktiskt förstår att hans beteende är inte ok.
Liselott fyller på med mera till dig.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej!
Jo, det är precis som Sanna säger, du ska säga bestämt ifrån. Det är DIN kropp och du bestämmer över den, ingen annan. Fastän han är din pojkvän och fastän du är kär i honom och fastän han annars är trevlig och snäll, så har han INGEN rätt att kräva något sexuellt av dig! Du är inte skyldig honom något alls, du måste inte ställa upp på något alls utan han får bara göra det som du klart och tydligt visar åt honom att är okej. Bara sådant du säger ja till. Före du sagt ja till något så ska han hålla tassarna borta från dig!
Från den sekund vi föds till den sekund vi dör så har vi något som heter sexuell självbestämmanderätt och det betyder att vi framförallt har rätt att bestämma vad andra får och inte göra mot våra kroppar. Men från att vi fyller 16 år får vi något som kallas sexuell myndighetsålder. Det är egentligen först då som vi får börja göra saker sexuellt, bland annat ha sex med någon. Den åldersgränsen finns till för att skydda unga bland annat från att bli utnyttjade av andra sexuellt sett. Att göra sexuella saker före den åldern kan skada - och nu känner du ju att det är fel att han rör dig sexuellt. Du gillar det inte och mår troligen inte bra av det. Men alla kanske inte känner till den här lagen, eller tror att den inte gäller eftersom alla andra ju verkar tafsa, hångla, suga av andra och ha sex till höger och vänster (vilket inte alls är sant - medelåldern för att tex förlora oskulden är ungefär 17 år), eller är så kåta att de inte kan tänka på andra än sig själva och sina behov...
Oavsett, så får din pojkvän inte göra något åt dig som du inte säger ett klart ja till. Säger du nej, så är det nej och ingenting annat. Att säga nej hör till de mänskliga rättigheterna, det är så grundläggande i att vara människa att alla borde fatta att respektera det. Men alla kan också må bra av att öva på att säga NEJ med stora bokstäver! Så först övar du framför spegeln att faktiskt ordentligt och otvivelaktigt säga nej så det ekar i rummet. Säg också vad det är du inte vill, tex "Jag vill inte att du rör mig på brösten", förklara också att det känns fel och att du inte tycker om att han gör det. Och så gör du det rakt i hans ansikte nästa gång han gör något du inte vill, säg stopp och nej rakt ut åt honom med hård röst. Skit i om han blir sur - det är din kropp, inte hans, och du bestämmer! Blir han sur är han inte värd äran att ha en flickvän, då är han dåligt pojkvänsmaterial! Om han inte bryr sig tillräckligt om dig för att vilja att du ska ha det bra, så är han inte värd att bry sig om. Så enkelt är det, så enkelt borde det vara. Han kan också lära sig, han kan bättra sig, men låt honom inte fortsätta som han vill.
Lycka till vännen! <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott