Ta det till nästa nivån
23.06.2015
Hej! Nu är det så att jag och min underbara pojkvän har varit tillsammans en tid och vill ha samlag. Vi båda är redo men det finns ett problem.. Vi har testat. Och det gick som jag trodde, inte alls. Vi båda är ju såklart oerfarna eftersom det är bådas första gång men jag vet att det hela gick för snabbt och att jag borde ha tackat ja lite senare eftersom jag inte var tillräcklit upphetsad och vi höll på så länge så att han också förmodligen inte var tillräckligt hård längre.
Men varför är det såhär.. Jag menar, vi båda vet att chansen finns där att försöka på nytt men det har bara inte blivit. Jag onanerar ofta och kommer men när jag ska fösöka föra in mer än ett finger så gör det redan ont.. Vi myser såklart och gör allt annat som att onanera varandra om man kan säga så, men sedan inget mer eftersom förmodligen skäms vi båda fortfarande. Men detta är något jag så gärna skulle vilja så... 1) Hur gör vi för att våga testa pånytt? Tips? 2) Huuur skall den gå in.. Vad är det vi gör fel. Eller vad tusan är det för fel med min fitta... Jag

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
25.06.2015
Hejsan Jag! Jag tror inte alls att det är något fel på ditt underliv! Istället vet jag att ni är båda unga och oerfarna. DÄR sitter det. Men ni är i rätt ålder att börja öva och träna. Att ha sex och samlag är som att lära sig dansa pardans - i början är man nervös och fumlig man funderar på var man ska sätta foten till nästa, hur man ser ut och vad partnern ska göra till nästa. Och - man glömmer att lyssna på musiken! Så här är det för er när ni försöker ha sex/samlag. :) Försök slappna av, njut, lek och lyssna på stämningen. Tänk inte så mycket! Go with the flow!
Sen med sex är det bara en sak som gäller - man behöver känna sig trygg och ha förtroende för varandra. I trygghet och förtroende kan man släppa fram hur det verkligen känns och ge sig hän åt varandra. Ni är i rätt stadium och rätt ålder att börja öva och påbörja er vandring längs stigen av att upptäcka er egen och partnerns sexualitet. Jag tycker det är fint att ni båda är liksom på ungefär samma stadium - ni har alla förutsättningar för att det här ska bli jättebra!
Mitt bästa tips är att se till att du är tillräckligt upphetsad och avslappnad. Smeksex i massor innan ni börjar ha samlag. Många killar tror att det är hans juckande in-ut-in-ut som är grejen för tjejerna. Men tyvärr är det sällan den grejen som innebär himmelska höjder för tjejen eftersom det då blir för lite klitorisstimuli. I början ska ni inte ha som målsättning att ni båda uppnår orgasm samtidigt liksom i filmer. Det är en myt! Sällan lyckas det så väl och varför ska det vara målet?! Att älska och ha sex är väl också att man vill ge njutning åt sin partner. Det kan vara rätt svårt att i sin egen upphetsning ge 100% fokus till sin partners orgasm. Du behöver vara tillräckligt fuktig eller så kan också glidmedel vara ett knep.
Du tror själv att du är för trång. Det kan hända men är nog mycket mycket ovanligt. Lek era sexlekar och träna på i ett halvt år. Ifall det då ännu är omöjligt att genomföra ett samlag rekommenderar jag att du gör en kontroll hos en gynekolog. Hittills tror jag nog mest att det är pga av nervositet och att du spänner dej.
Min åsikt är att ifall man känner sig redo nog att ha sex så behöver man också vara mogen nog att tala om sex. Kan ni inte det? Jag blir lite orolig när du skriver skäms ännu. Vad har ni att skämmas för?! Ni var ju båda delaktiga - båda var med om erfarenheten och båda borde efteråt kunna tala om saken... På våra informationssidor har vi skrivit mycket om det här. Jag skulle gärna vilja att ni läser tillsammans. Börja här, sen finns det mera att välja på i vänstra spalten. Det här är ju en bra inledning till att prata om saken! ;)
Lycka till - ha så roligt medan ni övar! Med vänlig hälsning,  Annika   barnmorska - hälsovårdare
PS Glöm inte preventivmedlet! DS