vi gjorde just slut.
19.04.2015
Min flickvän på 7 månader lämmnade mej för att hon blev kär i sin ex-pojkvän pånytt. Dett känns hemskt för mej. Å ja vet inte va ja ska göra. Jag älskar henne ennu :'(
tb

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
21.04.2015
Hej!
Hur känns det nu, två dagar senare? Det kan ju ändra mycket, till och med på bara minuter, beroende på vad som händer, vad som sägs - till och med på vad man tänker. Men vi svarar utgående från det du skrev. Det är dock tyvärr inte så många svar vi kan ge, för såklart kan vi inte veta exempelvis vad hon känner eller bakgrunden till hennes känslor. Inte heller kan vi se in i framtiden för att berätta vad som kommer att hända härnäst, alltså exempelvis om du har någon chans att vinna henne tillbaka. Men vi kan spekulera runt lite på basen av de fakta du gav - kanske träffar vi rätt, kanske inte, men kanske kan något vi skriver ge dig en större chans att förstå och hantera situationen...
Okej, så när man är i din ålder är 7 månader en låååång tid. Man hinner uppleva massor tillsammans - kanske många nya saker och känslor, kanske både kärleks-, sex- och relationsmässigt - och man hinner utvecklas massor under den tiden. Det kan kännas som att en del av ens uppväxt så tillbringade man tillsammans. Beroende på tex hur mycket man umgicks, om man delade kompisar och intressen, om man "kunde prata om allt" osv, så kan det faktiskt kännas som att man förlorar en bit av sig själv när det tar slut. Vem är jag utan henne? Kanske måste man hitta sig själv igen i allt från planer för vad man ska göra på lördagskvällen till att se sig själv som singel igen. Värst är kanske ensamheten och saknaden - man är inte bara van vid att ha någon vid sin sida utan man är van att ha just henne som en viktig del i ens liv. Klart att det inte går som en dans alla gånger då att "komma över" henne, eller att ens lära sig leva utan henne. Och har man känslor kvar för henne, så är ju såklart oftast den högsta önskan att få tillbaka henne.
När någon gör slut, så kan man reagera precis som på andra kriser, sorger och olyckor i livet. Först kanske man är mest chockad och kan reagera med allt från att känna sig iskall och tom till att bli jätteupprörd. Sedan försöker man kanske förneka det som hänt, blir arg, försöker återta det man förlorar, för att såsmåningom börja deala med det som hänt. Mera om sorgens skeden kan du läsa på våra infosidor om kris och sorg. Klart att inte allt är likadant som tex när någon dött, men det kan hjälpa att tänka på det som en sorg. Det kan vara lättare att förstå vissa känslor som väckts - och kanske göra så att man inte lägger locket på så himla tätt utan faktiskt hanterar det som hänt istället för att låtsas som ingenting. Det är kanske inte så lätt alla gånger att våga visa hur ledsen man är, men huvudsaken är kanske ändå att man vet vad man själv känner och kan hantera det.
Hon sade alltså att hon blivit kär i sitt ex igen? Vi förstår att det kan såra dig att höra. Att överhuvudtaget ha blivit övergiven för någon annan smärtar för de flesta. Före detta pojkvänner brukar dock vara lite känsliga saker redan i sig, men att bli lämnad för ett ex kan ta extra hårt både på stoltheten och den inre osäkerheten (var han ändå bättre än mig, tyckte hon ändå bättre om honom?...) och på bilden man hade av förhållandet (var jag bara en ersättare, drömde hon om honom hela tiden?...). Nå, vi tvivlar på att man är tillsammans med någon i hela 7 månader utan att ha känslor för just den människan. Vi har svårt att tro att någon skulle upprätthålla fejkande på den nivån så länge och vi tror nog att stora dela/nästan allt/allt hon kände för dig nog var äkta. Vi tror dessutom nog att alla ex man har sjunker ner till bakhuvudet som minnen när man är lycklig med någon.
Om man däremot är lite missnöjd, uttråkad, börjar tvivla på de egna känslorna när den värsta nyförälskelsen så småningom svalnar till vardagskänslor, arg, konfliktfylld... Ja då kan kanske tankarna på exet återuppväckas. Visst, något kan ha hänt, tex att hennes ex kan ha sagt åt henne att han vill ha henne tillbaka, och så har ert förhållande inte varit tillräckligt bra för att hon ska välja dig framom honom. Men det är alltså vanligare att det förhållande man är i inte är så bra och att det är när man börjar ifrågasätta det som man börjar tänka på sina ex. Tyvärr, inte kul att höra, men fullkomligt lyckliga människor håxar knappt när deras ex går förbi.
Oftast handlar det ändå bara om rosafärgade minnen av exet: i det skedet så minns man nog inte alla exets negativa sidor, eventuella gräl man hade eller ens orsakerna till varför det tog slut med exet. Oftast har ju de orsakerna inte försvunnit någonstans, så även om man blev ihop med exet så är det inte alls sagt att man skulle lyckas bättre med det förhållandet andra gången. Dessutom har nog både hon och han också förändrats och utvecklats under de minst 7 månaderna de var ifrån varandra - kanske de inte alls funkar ihop numera.
Det här säger vi inte för att trösta, inte heller för att uppmuntra dig att hålla hoppet vid liv att hon ska komma tillbaka till dig. Det är bara så många andragångsförhållanden brukar fungera. Säkert kan sådant här beteende uppmuntra en del att tro att jamen om hon fick känslor för sitt ex igen, så kanske hon får känslor för mig igen? Men att ha blivit dumpad kan också kännas som att ha blivit sviken och kan ha förstört allt förtroende man har för någon. Kan man då känna på samma sätt för någon efter att en gång ha dissats av henne? Återuppväcktes hennes känslor för exet, så är det alltså mer sannolikt att hon ansåg att något inte var så bra som hon önskade i ert förhållande, och i så fall behöver ju de orsakerna åtgärdas ifall ni ska kunna bli lyckligt ihop igen.
Ibland behöver det inte ens vara några konkreta fel eller problem i förhållandet, det kan lika gärna vara en vag känsla av att det inte riktigt är det här man vill ha, att man inte är riktigt nöjd och lycklig. Det finns till och med de som misstar sig på sina egna känslor och tror att när den mest rosaskimrande himlastormande förälskelsen i ett förhållande börjar lugna ner sig och vardagen bli mera vardaglig så betyder det att kärleken håller på att ta slut. Egentligen kanske det bara var NYförälskelsen som svalnade, att det är nu det visar sig om det finns stadigare, mer varaktig och djupare kärlek att bygga vidare på eller om det bara var rosa moln och inte mycket mer. De kanske bara inte insett att förhållandet förändras helt naturligt från förälskelse till kärlek - eller så fanns alltså inte den djupare kärleken där för dem. Det här är alltså en rätt vanlig kris i förhållanden, den brukar inträffa mer eller mindre tydligt allt mellan 2 veckor och 2 år in i ett förhållande.
Med alla dessa spekulationer, gissningar och teorier på basen av hur det brukar eller kan gå till när ett förhållande tar slut, så vill vi ändå säga: det har bara gått ett par dagar ännu. Allt är ännu färskt. Så du kanske inte behöver göra så mycket ännu? Låt det landa. Låt dig själv vänta och se, istället för att desperat försöka än det ena eller än det andra. Ta tankepauser från känslorna emellanåt genom att tex se en film eller spela ett spel. Var ensam om du hellre vill det - kanske en promenad så att du kan vara ifred med dina tankar (man tänker ofta mycket bättre också när man rör sig framåt, tex springande eller i bil). Så småningom kan du läsa våra sidor om att Göra slut, men låt det här smälta lite nu först. <3
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna