What?
26.12.2015
Okej nu vill jag få det här klart för mig; får en tjej som fyllt 16 och alltså blivit byxmyndig bli tillsammans med en 21/22 årig kille å lagens sida?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.12.2015
Hej,
Ja. Den sexuella skyddsåldern i Finland går vid 16 år, så bara båda är över 16 så har lagen inte såmycket att säga till om i detta ärende. (sen finns det ju olika saker som ändå är förbjuda om man är under 18, men ett "vanligt" förhållande strider inte mot någon lag.)
Du kan läsa mer om skyddsåldern här. Sen kan det ju hända att människor har synpunkter på ett förhållande med den åldersskillnaden, och det är mycket från fall till fall om åldersskillnaden kan anses vara stor eller inte. Vissa 16-åringar är väldigt mogna, och vissa 22-åringar väldigt omogna så det kan hända att man är ungefär på samma nivå. MEN det kan också hända att 22-åringen är lite skum och att han utnyttjar henne eftersom han är äldre och därför i en sorts maktposition.
Så grundtesen är väl ungefär att lagen som sådan inte lägger sig i bara båda är "lagliga", men det betyder inte automatiskt att det är helt okej ändå, men det KAN vara det. Inte helt enkelt alltså :)
Hälsningar
Tessi