Tänker hon på mig?
12.10.2017
Hej, det var jag som ställde den här frågan: https://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/karleken-och-sexet/foralskad/gjorde-jag-ratt
Nu började jag fundera på en sak som jag glömde fråga då jag ställde frågan i länken. Jag vet att ni nödvändigtvis inte vet svaret, men ni kan i alla fall säga vad ni tror. Min fråga är: Tror ni att tjejen tänker på mig alls eftersom hon trots allt har pojkvän? Tror ni att det finns någon chans att hon kommer att tänka tillbaka på mig någon gång i framtiden?
Jag började också fundera på följande sak, men detta är egentligen bara ett konstaterande: Om tjejen hade velat ha mig, så hade hon väl sagt det när jag berättade för henne hur jag kände för henne? Eller?
Tacksam för svar! Ledsen kille

Ungdomsinformatören Liselott svarar
13.10.2017
Hej Ledsen kille!
Äsch ja, jag förstår precis hur du tänker här. Det sket sig när du vågade ta den stora chansen och berätta för henne vad du känner, och nu i efterhand undrar du ifall det ändå spelade någon roll - eller var det helt förgäves? Du har kvar en massa "Om...?", tex "Om hon inte hade haft pojkvän, hade hon reagerat annorlunda då?
Ja, det är mycket möjligt att hon hade tänkt annorlunda ifall hon inte redan hade pojkvän. För det första kan hon faktiskt vara kär i honom nu, alltså att hennes hjärta helt enkelt är upptaget då. När vi är kära så tenderar vi att bli rätt blinda för andra möjligheter. Andra kan vara vilka drömprinsar som helst, kanske de till och med skulle vara bättre pojkvänner än den vi har, men när vi är riktigt kära så kommer den personen först och alla andra lååångt efter.
För det andra kan hon vara lojal mot sin pojkvän. Det finns många som anser att är man tillsammans med någon, så ska man verkligen satsa på det förhållandet. Då ska man definitivt inte se på andra killar, inte flirta med andra och verkligen inte överväga att byta till någon annan pojkvän. Det är ju egentligen grundidén med att över huvudtaget vara ihop, ett par, att man underförstått lovar varandra att inte "fara med någon annan". Gör man det, så är det otrohet, det är den allmänna åsikten. Gör man snabbt slut med den första för att genast efteråt bli ihop med en ny, så anses det i allmänhet inte heller vara schysst. Så en möjlighet är att hon inte ens skulle överväga att bli ihop med dig - eller ens känna något skilt för dig - eftersom hon redan är upptagen.
För det tredje är det också möjligt att det är stor skillnad mellan vad hon känner och vad hon säger. Hon kan säkert bra tänka på dig, fundera på hur hon känner för dig, hur det skulle vara att vara ihop med dig istället osv - men hon sade inget av det här åt dig. Dels just för att det inte skulle vara okej enligt den allmänna uppftattningen om rätt och fel, dels kanske också för att hon nu inte vill avslöja sina innersta tankar för någon. Tänk om folk fick höra skvallervägen att hon hade svarat åt dig att hon nog tycker om dig också? Då skulle de säkert tycka att jamen då borde hon ju göra slut med sin pojkvän då, att inte ska man ju ha känslor för en men vara ihop med en annan. Så om han nu ändå "vann" i kampen mellan er två, alltså att hon ändå valde honom framom dig, så kan hon ju inte säga något uppmuntrande åt dig. Det skulle ju vara direkt elakt åt dig också om hon sa att "jo, jag gillar dig nog, men jag gillar honom mera". Det skulle åtminstone ge dig falska förhoppningar om att hon kanske skulle välja dig senare i alla fall. Men kanske först när han gjort slut med henne, som en reserv eller något.
Klart att det finns en möjlighet att hon ännu kommer att ändra sig. Jag vill inte heller hålla liv i ditt hopp, eftersom det är svårt att gå vidare och glömma när man ännu hoppas, men visst, nog kan hon ju ändra sig. Se, om hon inte visste om att du gillar henne, eller inte riktigt vågade tro på att hennes misstankar om dina känslor ändå stämde, så kom det kanske som en chock. Ställs man plöstligt inför ett val, så väljer man ofta det som är bekant och vant än det som är obekant och osäkert. Men när hon fått lite tid på sig att fundera på dig - kanske lärt känna dig ännu mer - så visst finns det en chans då. Men om det är 2% chans eller 57% eller 96%, det vete gudarna.
Oavsett, så tog du ju chansen med henne, lade alla kort på bordet. Det gick inte som du hade hoppats den här gången, men du försökte i alla fall. Det ska du vara otroligt stolt över! Och nu kan du gå vidare. Glömma henne. Nej, du ska inte sitta och hoppas på att hon nog egentligen har känslor för dig och bara inte kunde säga det, eller att hon ska utveckla känslor för dig i framtiden, för då kastar du bort din tid och ditt underbara stora hjärta på någon som inte vill eller kan ta emot det nu. Du är så underbar att du förtjänar en tjej som skulle förstå att uppskatta det! Så försök att ta bort den där "jag är redan kär i någon annan"-skylten från din panna och ge alla världens tjejer en chans att fånga dig nu istället!
Lycka till med kärlekslivet!
Kram, Liselott