Ont vid orgasm
25.08.2018
Hej jag får såå ont när jag får orgasm och i bland blöder jag fast jag inte ska ha mens och ibland får jag mensverk när jag inte har mens vad är problemet Anornym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.08.2018
Hej,
Det skulle vara väldigt mycket lättare att svara på din fråga face to face, eftersom det finns många olika saker som kan påverka orsakerna till att du upplever smärta i samband med orgasm. Orgasmer känns sannolikt ganska olika för alla människor, och kan även kännas olika för samma person från gång till gång. Ibland är orgasmerna mindre, och sammandragningarna i musklerna är kanske inte så kraftiga, men andra gånger är orgasmen väldigt kraftig och sammandragningarna känns i nästan hela kroppen. Dels beror det lite på hur orgasmen framkallas - men också på psykiska aspekter av det eftersom en stor del av det som sker händer i huvudet.
Jag tror inte att smärtan du upplever är ett tecken på att någonting är direkt "fel", men det kan vara svårt att dra en exakt gräns mellan vad som är njutning och vad som är smärta då det handlar om fysiska känslor. (tänk t.ex. på idrottsprestationer eller massage - som båda två kan vara tunga och fysiskt påfrestande och registreras som både smärta och njutning.)
Så för det första undrar jag givetvis hur orgasmen uppkommer. Är det genom onani eller samlag, och vidare - genom att du för in någonting i slidan eller genom att du stimulerar klitoris. Om orgasmen uppkommer genom penetration (antingen med en penis, fingrar eller något föremål) så kan smärtan t.ex. bero på att man kommer åt livmodertappen, som för vissa kan vara känslig och blöda ganska lätt. Kraftiga orgasmer kan ibland ge upphov till sammandragningar som påminner om mensvärk (vilket ju inte är speciellt konstigt egentligen - det är ju muskler i samma område som påverkas.) Och beroende på var i menscyklen man befinner sig så är underlivet lite olika ömt.
Mensvärk kan man också känna av i samband med ägglossning, och eftersom den inte alltid sker regelbundet så kan det vara det du känner. Du kan testa att anteckna när du har smärtor/blödningar i din kalender så kanske du med tiden kan se ett mönster i det?
Jag tycker att det skulle vara bra om du kontaktade preventivrådgivningen och blev undersökt. Mest för att kolla upp att allting ser ok ut. (vilket jag tror att det gör.) Du kan berätta samma sak för barnmorskan som du skrev hit, så kan hon ge sin synpunkt på saken. Men jag tror inte att någonting är fel - vi är olika helt enkelt. Och bara för att det känns så här just nu betyder inte att det alltid kommer att göra det.
Kram
Tessi