Orgasm fråga..
24.06.2014
Hej! Jag är tretton och har en pojkvän som är tretton också, vi har inte haft sex men vi har provat att onanera framför varandra.. alltså att han runkar sig själv medans jag tittar på och så..
Jag blir så extremt kåt av att se honom onanera, jag har lyckats få orgasm bara av att titta på honom när han njuter, är det nåt konstigt?
Det är som att jag inte står ut.. och när han börjar spruta så brukar han skaka i hela kroppen under orgasmen i typ 10 sekunder och det är då jag brukar komma av mig själv för att det ser så sexigt ut och skönt för honom, och det är helt utan att jag smeker mig själv.. varför blir de så för mig?
tack/tjej13
Tjej12

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
30.06.2014
Hej tack/tjej 13!
Att njuta av att se någon man tycker om njuta är en helt normal del av ett sexliv. En lika viktig del som att vilja ge njutning åt den man tycker om. Kanske känns det till och med lite speciellt mycket upphetande när man får se någon tillfredsställa sig själv, eftersom man då liksom får insyn i den personens privatliv, får dela något väldigt intimt. Och det är absolut inget farligt eller onormalt i det - så länge man kan bevara den andras hemlighet och förtroende. Att tex berätta för kompisar och att han fick veta det skulle troligen förstöra det hela och upplevas som ett svek.
Det är jättefint att ni upptäcker varandra och sexlivet tillsammans på det här viset - men kom ihåg att inte skynda för fort fram. Bara för att ni kommit så här långt tillsammans betyder det inte att ni är redo för nästa steg, att ha smeksex, oralsex eller samlag med varandra. Se, sexualitetens utveckling är som en trappstege, där varje ny grej är ett trappsteg. Och vill man vara smart där mitt i kåtheten och nyfikenheten, så tillbringar man tillräckligt mycket tid på varje trappsteg. Får varje ny upplevelse och grej få ta tid på sig, så utvecklar man samtidigt trygghet och bekvämhet och lär känna sig själv och partnern ordentligt, ja då blir grunden för att ta nästa steg så mycket bättre. Skyndar man för hastigt fram, tex hastigare än vad man egentligen skulle vara mogen för, så blir det så lätt fel, känns obehagligt eller skamligt, förstör mer än det hjälper förhållandet och kan ge ånger och ångest över sexlivet överlag. Det är så lätt att stressa fram något bara för att man tror att man borde, för att det pratas så mycket om sex, för att "alla kompisar gör det", för att man är rädd att man ska bli dumpad om man inte ställer upp, för att man tror att man ska bli mera vuxen då, för att ... för att... för att... Sex är en sådan sak som det lönar sig att vänta med och vänta på och göra först sedan när man är 200% säker på att man är redo och mogen för. Man kan inte ha sex "för sent", på det viset. Läs mer om det här på våra infosidor om sex, okej? Bara för att man kan saker om sex behöver man inte ha sex direkt, men den vackra dag man har det så är man så mycket bättre beredd.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och storasyster-sommarjobbaren Angelica (på basen av bla sexsnackarnas tidigare svar på liknande frågor)