Gasig mage
04.02.2025
Hej! Jag har ofta ganska gasig mage efter jag ätit, men också bara vanligtvis. Är detta normalt? Känns dom jag hela tiden har gasig mage. Eld

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.02.2025
Hej,
Det kan nog finnas ganska stora skillnader från en person till en annan i hur gasig man är, men om det är någonting som du själv har reagerat på att du i nuläget är "extra" gasig så innebär det ju också att det kanske inte alltid har varit så. Så det du behöver fundera på är egentligen vad du äter och om det finns någonting där som orsakar gasbildningen. Den vanligaste "boven" är kanske mjölkprodukter, så om du inte har testat det så kan du följa med i några veckor hur din kropp reagerar om du byter från vanliga mjölkprodukter till laktosfria produkter. En annan sak som kan löna sig att tänka på är om du äter mycket bröd och i såfall vilken typ av bröd.
Om man tuggar mycket tuggummi eller dricker mycket läsk/kolsyrade drycker så kan också det orsaka gasbildning, och givetvis nästan alla sorters kål och lök.
Mitt förslag är därför att börja med att föra matdagbok ett tag där du skriver upp vad du äter och hur du mår. sedan då du har följt med det ett tag kan du gå och diskutera saken t.ex. med din skolhälsovårdare och se om ni tillsammans kan lista ut vad det kunde bero på och om det kan vara något födoämne som du reagerar på.
Kram,
Tessi