Svullen mage
15.04.2025
Hej! Har gått upp 4-6kg i vikt sedan september, har inte koll när jag började gå upp I vikt men möjligen runt jul/nyår. Min mage har på sistone sedan ca februari blivit väldigt svullen och mera kring mensen. Ibland är den hård på utsidan och svår att dra in och blir bara nån cm mindre. Ibland när jag försöker dra in den upplever jag att det tar lite sjukt. Skulle inte säga att jag har mera gasbesvär än valigt och motionerar och äter som valigt. Är väldit ovanligt av mig att gå upp så mycket i vikt, har haft samma vikt i flera år. Min mager brukar heller aldrig vara så svullen. Jag ser typ gravid ut men test visar negativt. Känner mig inte alls som mig själv så skulle vilja få bort det svällda.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.04.2025
Hej,
Jag förstår att det känns obekvämt då kroppen ändrar, men med tanke på din ålder är det heller ingenting speciellt häpnadsväckande med det och det innebär inte att någonting nödvändigtvis skulle vara fel.Även om man äter i princip samma sak och rör på sig lika mycket så kan kroppen omsätta näringen olika under olika perioder, det handlar också mycket om sättet man förbrukar energi för det är inte heller likadant från dag till dag även om vi skulle röra på oss på samma sätt. Det jag menar är alltså att det finns många processer i kroppen som pågår hela tiden utan att vi vet om det, och vi kan inte heller påverka dessa i alla situationer.
Det är inte din kropps uppgift att ha en platt mage och vara snygg, utan att utvecklas och möta de behov som ställs på den. Det som skulle vara rent märkvärdigt är om man skulle gå igenom hela livet och väga exakt samma sak, för det förstår ju alla att inte går. Du skriver i ditt förtydligande att det handlar om 2 kg under en period på 8 månader. Jag vet förstås inte vad du väger i största allmänhet, men det låter inte oroväckande.
Du skriver också att du inte är mer gasig än innan, och att du innan detta har vägt samma sak under flera år. Jag förstår att det känns ovant och att den första reaktionen är att man vill tillbaka till det man var tidigare. Men om du innan detta har vägt samma sak i flera år så är det helt enkelt helt väntat att du i något skede kommer att öka i vikt, det är det som SKA häna och det är bara din hjärna - inte din kropp- som tillskriver detta en negativ betydelse. För ingestans skriver du att du i övrigt har oroväckande symtom, och ingenting som tyder på t.ex. graviditet, så mitt förslag är att du skall respektera att du bor inne i en kropp som utvecklas och inte KAN se ut som en flicka i oändlighet. Kroppen slutar inte att utvecklas bara för att man är över 16, utan förändringarna fortsätter tills vi blir gamla.
Men det innebär inte heller att alla förändringar är bestående. Kanske finns det andra förändringar som har skett under de senaste 8 månaderna som är så små att du inte har tänkt på att de skulle ha betydelse.
Hur som helst så ser jag ingen anledning till oro. Om det finns några andra symtom som du inte räknade upp så kan du alltid ta upp saken med din hälsovårdare, men annars tycker jag att du skall tänka mer på vad din kropp behöver av dig än vad du behöver av din kropp.
Kram,
Tessi