Alltid ont överallt
12.01.2018
Hej jag är en tjej som är 18 år har problem med ont i höfterna o knäna alltid speciellt på kvällen då gör det så ont så jag inte kan sova och måste gråta. Har det alltid som mest på vintern. Orkar inte leva mer såhär har oxå alltid ont i huvudet får det såfort jag vaknar o värk i typ sidan av magen som brukar stråla ut i ryggen när jag tränar. Borde inte va så brukar mest bara springa men försöker jag styrketräna för o få bort alla värken går det inte då kan jag känna något i tex armbågarna eller knäna som är påväg o slitas av. Känner mig om en 80 åring Fattar inte varför det är så blir aldrig bra heller. Orkar inte ha ont varje dag så vad kan jag göra? Som 15 åring hade jag en ätstörning o brukade svälta mig o träna mycket är frisk nu eller det varierar ibland äter jag bra o är noga med att få i mig protein vitaminet kosstillskott o mjölk men ibland orkar jag bara inte o kan gå en hel dag utan att äta eller bara ta något litet med familjen o då kan det hålla på så i några dagar om jag mår dåligt o känner mig nere ...

Ungdomsinformatören Liselott svarar
16.01.2018
Hej vännen!
Vet du, det låter nog ändå inte som att du blivit helt frisk från din ätstörning ännu. Dels för att du ännu äter så lite och fuskar så mycket med maten, samtidigt som du ändå tränar. Och dels för att din kropp inte verkar vara frisk ännu. Den protesterar mot ansträngningen som träningen innebär på det enda sätt den kan, genom smärta. Smärta är kroppens nödrop, "gör inte så här mot mig" och en varning om att den kan gå sönder om man ändå envisas göra saker med den som den inte klarar av.
Så nu vill jag att du söker läkarvård eller vård inom ätstörningsområdet igen. Du mår inte bra psykiskt heller, de dagar du mår dåligt och känner dig nere så påverkas ditt ätande. Så du behöver lite hjälp igen. Det behöver nödvändigtvis inte vara lika mycket hjälp att bli frisk som förr och det kan hända att hjälpen nu behöver vara medicinsk också, eftersom din kropps protester kan bero på konsekvenser av ätstörningen, som osteoporos eller andra bristsjukdomar. Ta kontakt igen med de som vårdat dig förr eller med nya vårdformer - svårt för oss vad som skulle kännas nästmest bekvämt för dig. Vi gissar ju att det som verkar kännas mest bekvämt för dig är att få hållas ifred och fortsätta behandla din kropps som nu, men vännen, det är inte bra för dig! Din kropp orkar inte med det. Så sök vård! Nu!
Jättekram, Liselott