Psykisk ohälsa
06.05.2025
Hej!
jag har länge lidit av ångest i mindre eller större grad. Jag har alltid fått hjälp och under en period så åt jag även antidepressiva som jag senare slutande med. Men de senaste veckorna har min ångest blivit rent ut sagt olidlig. Jag har börjat få så svåra kroppsliga symptom att vissa måltider kan jag inte äta så mycket som jag borde, pga. klump i halsen känsla och ont i magen av spänning. Här ska sägas att jag inte har någon som helst oro för min vikt eller mitt utseende men jag är lite orolig för min hälsa. De senaste dagarna har jag också haft svårt med att vara på lektionerna och många gånger har jag behövt göra uppgifterna i enskilt rum under lektionerna för att jag inte har klarat av klassrumssituationen, detta hänger troligen ihop med social fobi. Det som oroar mig mest just nu är att jag varje dag är så fruktansvärt trött oberoende av hur många timmar jag sover varje natt. Jag orkar helt enkelt inte motionera som jag borde, när jag kommer hem så är jag helt utpumpad och många kvällar har jag svårt att slappna av i kroppen. Jag vet att detta inte är hållbart men jag vet inte var jag ska börja. Psykolog går jag till en gång i veckan men jag känner att jag nog skulle behöva träffa en psykiatrisk läkare inom vården. Vad är nästa steg? Hur ska jag göra för att orka balansera skolan och fritiden? skeppsvraket
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
13.05.2025
Hej!
Tack för din fråga. Det är inte konstigt att du har börjat få kroppsliga symtom med tanke på den stress du upplever för tillfället. Den sociala fobin och det som du beskriver i hemliga rutan är mer än nog för att skapa en konstant känsla av ångest och stress som sedan påverkar din kropp och din fysiska hälsa.
Som du säkert vet är människan byggd för att klara av korta perioder av stress men håller det på för länge börjar kroppen till sist säga ifrån. Den signalerar att den behöver en paus. I såna situationer är det viktigt att man lyssnar till det som kroppen säger och tar signalerna på allvar. Vilket du ju helt tydligt gör eftersom du analyserat din situation, förstår vad problemet är och vill söka hjälp.
När stressen, illamåendet och ångesten går så långt att det påverkar kroppen, sömnen, matlusten och den sociala förmågan blir det lätt till en ond cirkel eftersom allt hänger ihop och påverkar andra aspekter av livet. I det här skedet är det jätteviktigt att man får hjälp med att klara av vardagen och bryta mönstret man hamnat i. Kan du prata med dina lärare om det du går igenom så att dom kan ta hänsyn till din situation och stöda dig på bästa sätt så att du klarar av skoldagarna? Det är ju jättebra att du i nuläget har möjlighet att vara i ett skilt klassrum även om målet är att du en dag ska känna dig tillräckligt trygg och bekväm för att vara tillsammans med dina klasskompisar. Det viktigaste är ju ändå att du går till skolan och inte lämnar ensam hemma.
Det är jättebra att du pratar med en psykolog men jag förstår att du i nuläget behöver mer hjälp än så. Det första steget du kan ta är att du går och pratar med din hälsovårdare på skolan. Det varierar lite från kommun till kommun ifall skolhälsovårdaren har befogenhet att ge läkarremiss eller inte. Men din skolhälsovårdare kan vara till stor hjälp med att ge dig information eller hjälpa dig boka läkartid. Du kan räkna med att du behöver träffa en vanlig läkare innan du kan få remiss till en psykiater. Innan varje vårdbesök/-kontakt rekommenderar jag att du skriver ner precis allt som du känner och upplever, både de fysiska och psykiska symtomen. Var tydlig med att din situation har förvärrats och börjar kännas ohållbar.
Om du vill ta kontakt direkt till din lokala välfärdsstation för att få en vårdbedömning är det också helt okej.
Telefontid må-to kl. 8-15, fre kl. 8-14
06 218 9000 (Vårdbedömning, handledning och tidsbeställning)
Om du väljer att ringa och diskutera din situation är det viktigt att du är ärlig med det du upplever och tydlig med dina behov och önskemål. Du kan vara öppen med att du vill få en snabb läkartid så att du så fort som möjligt kan få remiss till en psykiater.
Om läget plötsligt börjar kännas akut kan du även ringa till:
Psykiatriska jouren vid Vasa centralsjukhus
Vid centralsjukhuset i Vasa finns en dejourerande sjukskötare som svarar på samtal 24/7 och erbjuder hjälp för över 18-åringar. Det kan handla om att man behöver hjälp med hur man ska hantera sin egen eller en närståendes situation.
Dygnet runt finns en sjukskötare beredd på att svara på dina frågor. Telefonnumret är 06 213 2009.
Jag förstår att du vill komma tillbaka till dina rutiner och det är såklart jätteviktigt för att upprätthålla en hälsosam livsstil både fysiskt, psykiskt och socialt. Men just nu visar din kropp väldigt tydliga tecken på utmattning och därför är det viktigt att du är snäll med dig själv och ger dig själv tid att vila. Det viktigaste i nuläget är att du klarar av vardagen och inte sätter press på dig själv. I första hand behöver du få hjälp och stöd av trygga vuxna.
Vartefter du börjar må bättre och orkar mer kan du långsamt återgå till dina rutiner och ditt motionerande. Men just nu är det helt okej att bara vila när du kommer hem och det är inte något du behöver skämmas för. Du är INTE lat, din kropp är helt enkelt utmattad av all yttre och inre stress.
Det du kan göra i nuläget för att balansera skolan och fritiden är att göra upp ett schema för dig själv. Sätt olika mål för dagen enligt ork och motivation. T.ex. 30 min aktivt skolarbete, sedan 10-15 min paus, sedan kan du ta 30 min aktivt arbete på nytt. Försök att varje dag göra något som känns roligt eller avslappnande. T.ex. ta en promenad, ringa en vän eller ha någon form av sysselsättning som du gör bara för dig själv och din egen psykiska hälsa. Lägg in pauser i ditt schema där du satsar på att slappna av. Ligg ner och lyssna på musik, gör andningsövningar eller bara vila lite.
Jag hoppas att det här var till någon hjälp. Tveka inte att ta kontakt ifall du behöver mer stöd och tips eller om du funderar på något.
Kram <3
Rosanna