Hej snabbt svar tack!
09.12.2019
Alltså vad i hela friden felas min mage.
Jag borde kanske gå för undersökning men jag har lejdon på allt vad sjukhus heter.
Det är så att jag inte kan lita på min mage mera. Plötsligt blir jag akut bajsnödig och det går inte att hålla sig någå länge. Händer liksom var som helst, under mina promenader, under löpturer på gymmet i butiken på jobbet och i flyget osv... det sprutar ur mig och maten är osmält som kommer ut. Det verkar gå i perioder, vissa gånger är det bättre typ nån vecka och så igen fleeera dagar, veckor, månader såhär igen. Dethär börjar begränsa mitt liv. Har konstant uppsvälld mage, bubblig mage och kan också få akut ont i magen som att det sticker och hugger som knivar i tarmarna.
Jag har kämpat som en häst med min hälsa. Har haft svåra ätstörningar och är inte frisk än men är påvägen att tillfriskna. +andra psykiska sjukdomar också.
Jag är riktigt rädd att jag med den bulimi jag har, har förstört något i min mage. Orolig soldat

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Sjukskötaren Ira svarar
10.12.2019
Hej.
Jag förstår att du är trött på sjukhus, speciellt med tanke på de saker du skriver om ditt hälsotillstånd i övrigt. Men för att reda ut problemen med din mage krävs det nog att du blir undersökt av en läkare.
Det är givetvis inte möjligt för mig att ge dig några svar bara på basen av din fråga, men det låter som att några saker borde kollas upp. Dels måste man utesluta t.ex. laktosintolerans och celiaki (dessa har du säkert redan tänkt på och kanske redan uteslutit, men det borde ändå kollas upp) men även andra födoämnesallergier som mjölkallergi eller allergi mot soja borde kollas.
Så finns det vissa kroniska tarmsjukdomar som kan ge symtom som liknar dina, t.ex. Crohns sjukdom och Colitis Ulcerosa. Jag förstår att det inte alls känns tilltalande att få ytterligare en diagnos - men fördelen är att det i så fall går att behandla så att du mår bättre. Jag vet att det är psykiskt påfrestande att gå till läkare och "be" om undersökningar, men försök stå på dig tills de hittar en orsak till ditt mående och inte bara ger dig ett namn på dina symtom. Ganska många med din symtombild besöker läkare men blir inte tillräckligt undersökta och får därför bara höra att de har "IBS" utan att egentligen få någon hjälp.
Det många inte vet om är hur stor inverkan magens hälsotillstånd har på den psykiska hälsan. Nya undersökningar visar mer och mer tydligt att om man ofta har krångel med matsmältningen, t.ex. diarré, så påverkar det serotoninproduktionen i kroppen vilket kan leda till nedstämdhet. Så det är inte omöjligt att din mage begränsar ditt liv på flera sätt.
Ring till hvc på din hemort och boka en läkartid, så får du förhoppningsvis en remiss vidare till sjukhuset där en gastroenterolog kan fortsätta undersöka dig. Ge inte upp, det kan bli bättre <3
Kram
Tessi
Hej!
Det måste vara jobbigt ja, med symptom som helt tydligt börjar påverka din vardag. Det är dock fint att höra att du håller på att tillfriskna från en ätstörning!
Som den helhet vi är, bestående av kropp och själ, finns det mycket som kan påverka magens funktion. Visst kan en ätstörning och rubbat ätbeteende påverka, men det kan mycket annat också göra. Stress i vilken form som helst kan påverka magen mycket. Oberoende orsak, hoppas jag att du inte anklagar dig själv. Ingen väljer att insjukna i en ätstörning.
Jag tycker dina magbesvär låter såpass utmanande, att det skulle vara bra att tala om det med en läkare som också kan se till att du får eventuella undersökningar genomförda.
Sköt om dig!
<3: Ira