knöl under huden vid piercing
23.08.2014
Hej!
Var inte säker på i vilken kategori jag skulle lägga det här i men..
För några dagar sen så fick jag en jätte öm knöl under huden bredvid min piercing i öronsnibben. Har haft piercat öra sen jag var 11 och jag är 20 nu så den är ju inte ny liksom.. Jag brukar inte ha smycken i så ofta, men då och då lägger jag i bara för att det inte ska växa igenom. Senast jag gjorde det så var det förra veckan tror jag och nu mitt i allt så har knölen kommit!? Det kliar och direkt jag känner lite på örat så tar det sjukt..
Det syns inte att det skulle vara nån knöl där, så den står inte ut men jag känner ändå att det är en rätt så stor knöl. Jag har tvättat med koksaltlösning för det är tydligen bra? Vet inte ens om jag gjorde det rätt, men vad kan det vara? Vad har jag gjort? Anna

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
27.08.2014
Hej Anna!
På onsdag kommer vår ljuvliga hälsovårdare-sexualrådgivare på jobb här igen, orkar du vänta tills dess? :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej.
Att örat kliar och är ömt låter som att du har en infektion i örsnibben. Det är inte ovanligt, speciellt om man använder örhängen bara ibland och då måste trycka eller "söka" lite extra för att få igenom örhänget. Då blir det lätt ett litet sår innuti örsnibben och eventuellt förs smuts och bakterier in i såret med örhänget. Ibland kan det också bero på att örhänget är för tungt och hålet därför blir irriterat p.g.a. påfrestningen.
Du har gjort alldeles rätt som har putsat med koksaltlösning. Vidare borde man undvika så mycket som möjligt att peta på örat. Det du ännu kunde göra är att köpa t.ex. Fucidin-salva från apoteket (man får köpa den utan recept) och lägga av salvan på örat. I bästa fall blir örat bra genom denna behandling, och då måste du bara försöka vara försiktig med örat i fortsättningen eftersom små sår och inflammationer kan göra att hålen växer ihop lättare. Så om du fortsättningsvis vill bära örhängen ibland så skall du vara noggrann med hygienen då du sticker igenom örat nästa gång.
Ibland kan man behöva en antibiotikakur för att behandla envisa infektioner, så om örat inte blir bättre inom några dagar med Fucidinbehandlingen, eller om symtomen förvärras, så tycker jag att du skall besöka hvc och visa upp örat för en sjukskötare/läkare, som kan ta ställning till fortsatt vård.
Det ordnar sig!
Tessi