Lipödem
27.05.2023
Hej. Jag är ganska säker på att jag har lipödem. Jae har massa små bucklor på benen och fettet känns hårt och gör ont ibland. Detta är något som påverkar min självkänsla väldigt mycket, speciellt nu när det håller på att bli sommar och man ska ha kjolar och shorts. Jag vet inte alls vart jag ska vända mig, eftersom jag läst att läkare inte har så bra koll på detta. Vet ni?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.05.2023
Hej,
Det är nog jättesvårt att ha någon uppfattning alls om vad det kan vara eftersom jag inte vet hur dina ben ser ut. Mitt förslag är därför att du skulle boka en tid till läkare och be hen undersöka dig. Det är säkert sant att inte alla läkare har koll på precis alla åkommor, men man skall alltid komma ihåg att sådant man läser på nätet inte alltid är sant, speciellt inte om det handlar om folks personliga upplevelser (då det gäller lipödem kan jag tro att människor lätt kan få uppfattningen om att läkare inte har koll eftersom det egentligen inte finns någon specifik behandling för att bota problemet.) Men det du kan utgå ifrån är att DU känner din egen kropp bäst, och därför skall du kolla upp saken om den gör dig fundersam. Beroende på vad som sedan visar sig vara problemet så kanske det finns en lösning på det - eller så visar det sig att det inte finns det men då vet du iaf hur det ligger till.
Så ring till hvc och boka en läkartid, för även om det inte skulle finnas en specifik behandling vid lipödem så är det bra att få det konstaterat och då kan få rätt råd för hur du skall gå vidare.
Kram,
Tessi