ont i huvudet flera dagar
03.01.2018
Hej.
jag har haft sjukt i huvudet nu i 5 dagar i sträck. migrän är uteslutet eftersom att jag aldrig har det. jag är heller inte förkyld. det pulserar ibland i både ena örat och i huvudet, men för det mesta är det som små "kramper" som håller i i någon sekund bara och så slutar det i någon minut. känner mig trött och mår illa ibland även fast jag tränar som vanligt och har sovit ordentligt. blir nojig då man inte alls vet vad det kan vara. Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.01.2018
Hej.
Det är inte så lätt att veta vad huvudvärk beror på alla gånger, det är ett symtom som brukar dyka upp i anslutning både till alldeles harmlösa och allvarligare saker.
Det är ju bara du själv som vet hur ont du har, men jag tycker att du skall ta det lugnt med träningen om du har väldigt ont. Frisk luft kan säkert vara bra men jag har svårt att tänka mig att t.ex. gymträning skulle hjälpa mot värken. Du får försöka chilla och ta hand om dig själv istället eftersom din kropp försöker berätta för dig att allting inte är som det ska.
Alla virusinfektioner man får leder inte till snuva eller hosta, det beror ju helt på vilken typ av virus det är. Så det kan hända att det är en form av förkylning trots att du inte har de mest typiska symtomen. Du skriver att du också är trött och mår illa ibland och det hänger eventuellt ihop med huvudvärken.
Jag tycker att du skall börja med att ta det alldeles lugnt. Sov och ät tillräckligt. Det är viktigt att du får i dig tillräckligt med vätska, och tillräckligt med salt. Natriumbrist ger ofta upphov till huvudvärk. (det betyder ju inte att du skall häva in salt, men att det är helt bra om du äter chips ikväll.) Du kan också testa om huvudvärken går över med vanliga värkmediciner, exempelvis Ibuprofen (burana, ibumax, ibuxin). Det kan vara en god indikator på vilken sorts huvudvärk det är om den reagerar på värkmedicin eller inte. Om huvudvärken går om med värkmedicin så är den antagligen harmlös, medan om det fortsätter att värka trots mediciner så lönar det sig aknske att följa med noggrannare.
Om din huvudvärk alltså inte går över med värkmediciner och vila, eller om den förvärras så tycker jag att du skall ringa hvc nästa vecka.
Sköt om dig!
Kram
Tessi