Röda prickar
27.04.2015
Hej
Jag har från slutet av lågstadiet nu och då fått en röd prick på olika ställen på näsan i de flesta fallen. Ibland kommer röda prickar också på andra ställen i ansiktet. De röda prickarna har inget att göra med vanliga finnar till exempel att de skulle komma efter dem. Jag vet inte hur länge prickarna finns per gång men kanske några dagar upp till max 2veckor. Prickarna är väldigt små och max 3 små prickar i ansiktet samtidigt.
Prickarna kliar inte, de är jämnt med huden.
Jag vet bara inte hur jag ska dölja dem om de kommer när jag ska vara finklädd. Avskyr hur de lyser upp trots att de inte annars stör.
Röda Hunden i åtta år

Ungdomsinformatören Sanna svarar
28.04.2015
Hejsan, det är nästan omöjligt att kunna säga vad det är för röda prickar som du har när jag inte har sett dem. Mitt förslag är att du ska boka tid till skolhälsovårdaren om du inte redan visat dem där. En kosmetolog skulle också säkert kunna hjälpa dig. Det kan vara något som ändå hör ihop med finnar, fast du inte tycker att de borde det, eller så kan det också vara något du reagerar på som ger såna prickar.
Med en färgadkräm/foundation får du dem nog täckta. Mineralpuder är också ett bra alternativ. Täckstift om du inte vill sätta i hela ansiktet utan bara lokalt på prickarna.
Hälsar kosmetologen och ungdomsinformatören Sanna