15.05.2025
De hä e jättepinsamt
Om ja typ har på en tajt sport behå eller bara en vanli behå länge typ en hel da så när ja tar av den kommer de typ nå vätska som int ur bröste men från runtomkring som från små hål eller finnar eller nå
Ja e lite oroli att de ska va nå farlit fö ja ha aldri hört om de nånstans
Å ja vill ju som int fa å berätt om de ti nån läkare Nån
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
16.05.2025
Hej!
Jag förstår att det här kan kännas pinsamt men jag kan lova dig att du är långt ifrån ensam om det här problemet. I mina öron låter det här som helt normal svettning. Vi är alla olika och svettas olika mycket. Det varierar också från person till person hur känslig vår kropp och vår hud är. Om du upplever att du har finnar och/eller irriterad hud kring brösten kan det bero på att porerna kring dina bröst inte får andas tillräckligt mycket och blir stockade vid användning av bh eftersom det är ett plagg som sitter väldigt tätt emot din hud. Det är inte heller ovanligt att man svettas extra mycket under puberteten eftersom det sker många hormonella förändringar. Även stress och ångest kan vara faktorer som leder till ökad svettning.
Du kan börja med att tvätta dina bh:n oftare eftersom det kan samlas bakterier, speciellt om du är en person som svettas mycket kring brösten. Du kan även kolla vilka material dina bh:n är gjorda av. Material som polyester och viskos stänger in svetten medan bomull låter huden andas. Det kan även vara bra att ta av bh:n när du kommer hem och torka bort svetten med en handduk så att huden får andas, torka och vila. Var även noga med att tvätta huden runt brösten ordentligt och torka dig noggrant efter duschen för att undvika att fukten stängs in.
Brösten är ett område på kroppen där hud vidrör hud och därför samlas det ofta fukt just där. Det kan även uppstå irritation eftersom det området på kroppen inte får andas lika mycket som resten av huden på din kropp. Detta kan ske oavsett bröststorlek men har man lite större bröst kan detta vara ett större problem.
På vissa känsliga ställen på kroppen är inte parfymerad bodywash det bästa alternativet utan det kan hända att du skulle gynnas av att använda en vanlig neutral tvål för känslig hud, speciellt om du upplever att du har finnar, stockade porer eller någon form av irritation. Du kan även testa på att kombinera med en exfolierande kroppsskrubb nu som då. Men svettningar är verkligen helt normalt och inte något man kan göra särskilt mycket åt.
Jag tror som sagt inte att detta är något du behöver oroa dig över men om du trots allt upplever att det här verkligen är jobbigt och irriterande är det bara att ta kontakt med vården. Du kan börja med att prata med din skolhälsovårdare eller ringa till ditt lokala hvc och få rådgivning på den vägen. Jag förstår att det här kan kännas som ett pinsamt problem men jag lovar att det inte finns någon inom vården som tycker att detta är pinsamt. De är ju trots allt professionella och detta är deras jobb.
Hoppas att det här var till någon hjälp.
Kram <3
Rosanna