Ekg
14.05.2025
Hej, ska man ta av sig bh och allt när man ska på Ekg? Är det inte lite pinsamt att ligga där med brösten fram och övrankroppen helt bar, och särskilt ifall det är en manlig sköterska.
Och hur slipper man på belastnings-ekg? Naken?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.05.2025
Hej,
I allmänhet brukar man behöva ta av sig allting från överkroppen då man tar ekg. För en själv kan det kännas lite obekvämt men du skall komma ihåg att sjukskötaren som finns på plats antagligen gör detta många gånger per dag, så det är för hen inte en konstig sak och oavsett vilket kön personen har så är det inte en sexuell situation.
Belastnings-ekg tas då man vill utreda hjärtats och lungornas funktion, t.ex. om man misstänker rytmrubbningar eller syrebrist i hjärtat till följd av en kranskärlssjukdom. Så med andra ord kan det bli aktuellt beroende på vad du har för symtom och vad de kan utläsa av din vanliga ekg.
Kram,
Tessi