Fråga
29.01.2025
Hej
alltså jag har typ en knöl på sidan om halsen som jag haft i 1,5 år snart och jag är jätte orolig för att det ska vara något. Jag har varit till skolhälsovårdare, hvc och privatläkare men de har endast kännt och inte gjort något ultraljud eller något, borde dem inte göra det? För den är lite över 1cm stor och hård så jag är jätterädd att det ska vara något farligt. Den har nog inte ändrats så mycket det senaste året och jag mår nog annars bra, kan träna normalt osv. Men är endå orolig, borde jag typ göra något mer eller borde jag bara försöka släppa det och kanske söka hjälp för hälsoångest? Dom tog blodprov i samband med ett av hälsobesöken för ca. 1 år sedan, det var normalt, men ja jag vet inte, ibland kan jag släppa det i nån vecka men så känner jag den igen och så får jag typ panik över det i flera dagar.. Är det fysiskt möjligt att ha en hård och fast knöl på halsen, som är ofarlig? Vad skulle det i så fall kunna bero på? Ursäktar att frågan blev så lång. rädd

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.01.2025
Hej,
Ja, det är möjligt att ha en helt ofarlig knöl på halsen. Nu vet jag förstås inte exakt var den är eller hur den känns men mest sannolikt är att det är en lymfkörtel eller en fettknöl. Men också själva skallbenet kan kännas i nacken och det skall ju finnas där. Om du har besökt vården upprepade gånger och de inte har gjort t.ex. ett ultraljud så beror det sannolikt på att de inte har ansett att det är nödvändigt. OM det skulle finnas minsta tvivel om huruvida knölen är elakartad så skulle någon av alla dem du besökt ha skickat dig vidare för vidare undersökningar.
Jag tycker att du skall vända dig till t.ex. hvc eller din skolhälsovårdare för att få tala med en psykolog om din hälsoångest, eftersom jag tror att det skulle underlätta mycket för dig. Jag förstår att du har det tungt, för din rädsla är verklig även om orsaken till rädslan inte är det. Du behöver få hjälp med att hitta verktyg för att hantera din rädsla.
Kram,
Tessi