Hur går det ihop?
26.01.2016
Eftersom man måste ha haft sex för att få köns sjukdomar, hur fick den första personen köns sjukdom? Varifrån startade dem? Alla är ju oskuld i börjanet. //S

Ungdomsinformatören Liselott svarar
05.02.2016
Hej //S!
Bra fråga - och faktiskt inte första gången vi fått den heller, så du är inte ensam om att undra :). Svaret borde vara följande: i något skede under mänsklighetens historia fanns det ett visst virus eller en viss bakterie som muterade helt av sig själv. Att mutera betyder att förändras, så att man börjar fungera på ett nytt sätt eller får ett nytt utseende osv. Exempelvis brukar influensasvirus mutera av sig själv, så att de som tidigare vaccinerat sig för fjolårets influensa plötsligt kan få årets, eftersom den är lite annorlunda och vaccinet biter inte på den. Det går aldrig att säga på förhand hur en bakterie eller ett virus kommer att mutera, men mutationerna är livsviktiga för alla djurarters, insektarters och även virus- och bakteriearters överlevnad, det är det som enligt evolutionen gjort att vi utvecklats. För mutationen för oftast något gott med sig för just den arten, den har oftast bättre chans att överleva när den förändrats.
I något skede fanns alltså en människa som bar på en viss sorts virus eller bakterie, som plötsligt muterade så att den kunde sprida sig vidare - smitta - genom sexuell kontakt. Då "skapades" den första (och flera senare) könssjukdomen. Vissa sjukdomar klassas alltså som könssjukdomar när de smittar via sex.
Men det som kanske inte är så känt bland ungdomar är att många av de här könssjukdomarna inte bara smittar genom det som vi vanligtvis menar med sex, vaginalt samlag, alltså snoppen i slidan. Många av dem smittar även genom kontakt mellan kroppsvätskorna, tex det fuktiga i munnen (slemhinnorna) och sperman, och vissa till och med genom hudkontakt. Man kan alltså också få en könssjukdom genom att suga av någon eller slicka någon eller har analsex och man kan till och med smittas genom att ha smeksex med händerna. Men för att det ska ske behövs oftast mycket kontakt - och så ska ju den ena såklart ha en smitta. Det knepiga är dock att alla som är smittade med en könssjukdom inte vet om det själva, eftersom alla inte får symptom. Man behöver inte alla gånger ha exempelvis synliga vårtor eller att det svider när man kissar eller att man har mystiska och illaluktande flytningar. Därför kan man dessvärre få en smitta utan att det syntes något på den som smittade.
Så det enda som egentligen kan stoppa de flesta könssjukdomar de flesta gånger är kondomen, så bekanta dig med den i god tid före du behöver använda den. Kolla tex mera om det här på våra informationssidor om sex.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott