Kontakta er?
15.12.2014
Hej! Kan jag på något sätt skicka privat till er för att få skriva av mig/få råd? (Gäller problem med ätandet) Har svårt att prata om det face to face och vill därför inte gå till hälsovårdarna eller kuratorn. Är heller inte sjuk eller något så det känns som att det blir så stor sak av det då. Tacksam för svar! Ime

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
18.12.2014
Hej Ime!
Voj tyvärr har vi inte möjlighet att ta emot e-post av unga på det sätt du önskar nu. Det beror dels på att vår ledningsgrupp tagit principbeslut på hur vi ska jobba och då bestämt att alla våra svar ska gå via Våga fråga och synas på nätet - bland annat för att andra ska ha en chans att lära sig något ur frågor&svar. Dels för att det i så fall skulle vara väldigt många som skulle vilja diskutera med oss privat och det skulle säkert innebära fler än ett mejl fram och tillbaka och då skulle det sluta precis all vår arbetstid. Vi skulle jättegärna ha velat erbjuda den här möjligheten, men det finns inte en chans att vi skulle få göra det.
Men som tur är finns det andra bra ställen där man kan få chatta eller mejlas med vuxna som förstår och stöder och har kunskap. Sluta panta är ett sådnat ställe. Där kan man chatta privat med en handledare i 45 minuter och de har en öppen chat varje måndag, tisdag och fredagskväll. Jag brukar chatta där som handledar en gång i halvåret som ett samarbete med dem, men jag har just varit, så nästa gång är på våren. Men flera av handledarna vet jag att har massor av erfarenhet av ätstörningar, och där finns också andra du kan prata med anonymt och privat om dina problem. http://svenska.yle.fi/sluta-panta
Sedan har vi ju en massa ställen man kan ringa eller mejla på vår sida Hjälp! Och så kan man dessutom ringa exempelvis Fredrikakliniken om man känner att man behöver lite råd i sitt ätande. Fredrikakliniken kan hjälpa även fastän man inte skulle vara akut sjuk, utan de jobbar också preventivt.
Hoppashoppashoppas du hittar någon som du kan tala med <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott