Sår
03.06.2025
Hej jag har hittat sår och torr runt analöppningen jag har svår torr hud på andra ställen och jag vet inte vad jag ska göra det blöder lite efter att jag har bajsat och gör lite ont men inte mer en det jag har försökt smörja nu i 2 dagar men inget har förändrat jag har smört med en bepanten salva som är för kliande och torr/atopisk hud vad kan jag göra så att detta försvinner och vad kan jag använda för kräm vågar inte berätta för någon och vågar inte fråga någon häller

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.06.2025
Hej,
Utslag ch torr/fjällande hud är alltid svår att ge någon exakt orsak till, för det kan bero på så många olika saker, t.ex. olika allergier (födoämnen, kontaktallergi, pollenallergi osv osv).
Jag tycker att du har gjort helt rätt som har smörjt med bepanthen, och fortsätt gärna smörja även om hudområdena skulle bli bättre. Vilka krämer/salvor som passar bäst kan variera från ett huområde till ett annat, så om du har frågor kring det så kan apotekspersonalen hjälpa dig.
Det du kan tänka på med området runt analen är att istället tvätta dig med vatten i samband med toalettbesök istället för att torka dig med papper om huden är väldigt irriterad. Undvik att använda t.ex. strings som kan skava mot området och förvärra symtomen. Jag tror inte att det är något allverligt och jag tror att det kommer att gå över av sig själv. Du kan också testa med vanliga antihistamintabletter som man kan köpa receptfritt på apoteket om de skulle hjälpa.
Kram,
Tessi