Tack&lov
20.05.2014
Ja säger jag bara yeah! Tack och lov, har klarat mig ur min ätstörning känns det som. Har haft en svår anorexi sedan jag började i högstadiet, nu känner jag äntligen att jag är påväg mot ett friskare liv så att säga. Anorexin började med en oskylldig diet och överdriven motion, jag halkade in och gick ner till 38kg, vilket e ganska lite till min ålder&längd 38kg på 168centimetrar. Alltså fyy, vill aldrig mera tillbaka, aldrig never never never. Okej visst lever tankar och känslor kvar. Besöker fredrikakliniken ca. 2gånger/veckan och emellanåt mera. Jag tror att man aldrig riktigt tillfrisknar från ätstörningar, men man kan lära sig leva med tankarna med stöd och terapi, jag är ennu smal väger 46kg alltså bara 8kg mera, väger mig fortfarande varenda dag hemma, men numera är det inte lika ångestladdat, klart det är ett tvångsbeteende kvar men ångesten e borta åtminstone kring vikt. Väger mig också hos hälsovårdaren och på fredrikakliniken. Maten då, ja de går framåt, har matschema jag följer och dricker nutridrinkar, hatar dem, de ger mig ångest. Men det enda sättet att slippa allt e att dricka dem. Joo de går helt bra med maten, äter inget skräp, tror att jag inte ätit något gott sedan ja var typ 13, och den kontrollen har jag svårt att släppa, även fast äträningen på fredrika, säger att jag skall äta gott emellanåt, har jag svårt att släppa losd och köra. Det jag är rädd för i matväg är fett, kolhydrater, kalorier, socker. Men jag kämpar mig igenom varenda måltid, har sol mål att om 2månader baka en kladdkaka och bjuda familjen och faktiskt smaka en bit själv hahha hur löjligt det en låter ger det mig myki ångest att redan tänka på kladdkakebiten. Men allt för att bli frisk. Nu då till själva frågan, är skiiiträdd att halka in på samma bana igen, jag är inte stark psykiskt, det skall inte ske mycket förrän ja e där pånytt, men jag har motivationen längre bort såklart. Men hur skall man göra att påriktigt int halka in pånytt i samma bana, vet att jag kommer få bakslag men inte när. Så känns det iallafall. Och till alla er som kämpar för att bli smal, eller som lider av ätstörningar. Det finns mycket mera att leva för, det går att få en bättre självkänsla/förtroende absolut. Sök hjälp i tid så det inte går som för mig, anstaltsvård och sondnäring, det finns sååå mycket bättre saker att öda tid på en att ha denna ödsliga sjukdom!

Ungdomsinformatörerna Sanna och Lena svarar
Sjukskötaren Ira svarar
21.05.2014
Hej!
Vad skönt att höra att du känner att du är på bättringsvägen. :) Du har säkert haft det jobbigt, så det är bra att du nu kan se en ljusare framtid. Men du har rätt i att risken för återfall finns alltid med ätstörningssjukdomar. Därför är det bra att du frågar om hur du kunde undvika detta. Vi har skickat din fråga vidare till våra ljuvliga experter Ira och Rasmus som jobbar på ätstörningcentrumet, svaret är nog på kommande!
Hälsar ungdomsinformatörerna Sanna och Lena
Vi påminner våra experter att de ska svara.
Här kommer svaret nu:
Hej!
Vad det gläder mig att läsa om din otroligt fina kämpeanda och ditt
målmedvetna arbete för att nå ett liv fritt från ätstörningar. Jag
tycker allt du beskriver dig känna och uppleva låter som mycket
naturliga funderingar i den fas du är i nu. Du har redan gått en lång
väg, men har dock en bit kvar. Du har redan vågat ta ett steg in i det
okända. Det är verkligen något att vara stolt över! Om du inte har
ätit något "gott" sen du var 13, är det helt förståeligt att det känns
mycket utmanande, men du har kommit såhär långt och du har alla
förutsättningar att fortsätta på samma sätt och ta kål på dina
rädslor. Jag uppmuntrar dig att rikta din koncentration mot allt det
goda som väntar dig i livet, och låta kalorier vara det de är, energi
med hjälp av vilken du orkar genomföra allt du vill göra i livet, från
att äta en glass på stranden till att planera resor eller dylikt du är
intresserad av. Samma tankesätt när det gäller vikten, det är bara
siffror som inte berättar något om vem du egentligen är och hur du
egentligen mår.
Bakslag kan det hända att du stöter på, men du är inte samma person du
var innan du började repa dig. Du vet mycket mera nu, och du vet hur
lite en värld av ätstörningar egentligen kan erbjuda en människa, i
positiv bemärkelse. Det låter som att du har nått något av ett botten,
och då vet du säkert att du inte vill tillbaka. Var modig, lita på dig
själv, var öppen med dina känslor och lita på att du har människor
omkring dig som kan stöda dig om det i något skede känns svårare. För
varje dag du vågar gå vidare, längre ifrån ätstörningen, blir du
starkare och starkare.
Kämpa och lycka till, kladdkakaplanen låter super!
-Ira