Socker intolerant?
07.04.2019
Hej decibel,
Då jag äter någonting med mycket socker i sig märker jag ganska snabbt att jag får ont i magen.
För en stund sedan åt jag en bit brownie och redan nu 10-15 minuter efter märker jag att jag har ont i magen. Vissa gånger kommer det först dagen efter. Ibland blir jag också lite illamående, men inte så att jag spyr. Det verkar ju konstigt att det händer så snabbt efter att jag ätit något sockrigt. Jag är 100% säker på att det inte är gluten eller mjölk. Det händer aldrig när jag äter något icke-sött. Jag äter väldigt hälsosamt och ganska sällan riktigt söta saker som godis och bakverk. Vad kan jag själv göra åt det här, ska jag försöka undvika söta saker helt? Hanna

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.04.2019
Hej,
Jag kan nog inte ge dig något exakt svar på din fråga, och jag vet inte riktigt vem jag skulle konsultera heller angående saken. Idag diskuteras det ganska mycket kring olika aspekter av socker, och hur det påverkar oss, och jag tror att det påverkar oss betydligt mer än vad människor i allmänhet vill medge.
Vi tänker ju ofta på socker (godis, bakverk, söta drycker o.s.v.) som någonting vi "unnar" oss då det är lite festligt, och därför är människor ganska snabba med att reagera negativt på kritik mot sockret eftersom vår hjärnas belöningscentra tycker om socker. Men speciellt om man som i ditt fall äter ganska lite socker så blir man antagligen mer uppmärksam på hur det påverkar kroppen.
Jag tror inte nödvändigtvis att du är intolerant mot socker, kanske mer att du vant dig av med sockret så mycket att kroppen reagerar starkare på det nu då det tillförs. Sen är det svårt att veta exakt vad det är som gör att du får ont i magen, det kan ju finnas annat än mjölk eller gluten som man kan vara känslig för (soja/sojalecitin, nötter o.s.v.)
Jag tycker att du skall försöka hålla lite koll, och t.ex. föra lite dagbok över vad du har ätit de gånger du får ont i magen. Jag tycker inte att du skall eftersträva att lämna bort sockret helt och hållet, mest för att det då kan utlösa ganska kraftiga reaktioner de gånger man äter det. Men visst - det finns ingen som behöver äta socker (kolhydrater, ja - raffinerat socker ,nej) så visst kan man helt enkelt tacka nej till sötsaker också då man blir bjuden.
Vill du så kan du ta upp saken med en läkare eller en näringsterapeut, och det tycker jag att du skall göra om det fortsätter vara ett problem med att du får ont i magen.
Kram
Tessi