Spricka i skallbenet
10.03.2021
Hej, jag har så länge jag kan minnas haft en spricka i tinningen. Den går i princip från örat till ögat. Ingen av mina kompisar har haft något liknande och mina biologilärare har sagt att det inte ska vara något sådant där.
Jag blev utsatt för våld då jag var liten, kan det vara en skada som jag fick då eller ska det vara så?
Det är alltså ingen akut skada som jag har fått nu eller som gör ont, utan den har som sagt varit där så länge jag kan minnas. Flugan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.03.2021
Hej,
Jag vet inte exakt var din spricka sitter, men om du bildgooglar på "skallbenet" så får du fram bilder av hur skallen ser ut. Du märker då att det på skallbenet finns flera fogar, varav en går precis vis tinningen mot örat. Det är helt rimligt att anta att den känns olika bra på olika personer eftersom vi har olika muskelbyggnad och underhudsfett, men jag tror att det är mer sannolikt att det är en fog du känner än att du skulle ha en spricka i skallen till följd av våld, som fortfarande skulle kännas så bra.
Kram
Tessi