Svamp
02.05.2015
Hej. Jag trodde jag hade svamp för det kliade jätte mycket i underlivet, jag sa till mamma och tog en tablett från apoteket mot svamp. Men det var kanske 5 veckor sedan och det kliar fortfarande. Jag har gjort "saker" med min pojkvän som t.ex smeksex samlag munsex, han slickade mitt underliv. Vi hade kondom på när vi hade samlag. Vad skulle det kunna vara för jag har ju tagit en tablett mot svamp så det kan ju inte vara det, och efter jag tog tabletten så har det börjat kila ennu mera. Snälla hjälp mig, är jätte orolig och vill bara ta livet av mig om jag har någon könssjukdom :(
14 årig orolig tjej :( Abc123

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
06.05.2015
Hej Abc123! Ifall inte Diflucan kapseln hjälpte mot din klåda behöver du nog kolla upp orsaken till klådan. Eftersom du har sexuella erfarenheter bör du testa dej för könssjukdomar. Kontakta din skolhälsovårdare eller din hvc för att få laboratorieremiss. På laboratoriet tar de tester för könssjukdomar, en del kan påvisas med endast urinprov och andra behöver man ta prov med bomullssticka från slemhinnan. Samtidigt kan man ta prov för svamp. Du kan läsa mera om könssjukdomar här. Kolla också i vänstra spalten.
Sen måste jag ju påminna om att du inte ännu är byxmyndig. Byxmyndighetslagen finns till för att skydda dej - du är inte ännu psykiskt eller fysiskt mogen att ha sex med en partner. Du kan läsa mera om byxmyndighetsåldern här.
Sen efter några dagar får du svar på dina laboratorieprover och recept ifall det behövs. God idé är det ju förståss om också din pojkvän testar sig - annars är det smått onödigt om du äter medicin och sen får ny smitta av honom...
Fint att du tar ansvar för det här! Det är viktigt att sköta om sin hälsa. Sköt om dej & var rädd om dej!
Med vänlig hälsning,  Annika        barnmorska - hälsovårdare