Underliv
20.10.2023
Hej! Har i några dagar haft ”irriterat” underliv, känner mest av det när jag torkar mig, det är kanske även lite rödare än vad det brukar vara. Det började tror jag efter att jag använt samma stringtrosa i typ 3 dagar (hade inte möjlighet att byta). Jag har även fått små blödningar i två dagar nu, hade samma förra månaden på nästan exakt samma ställe på kartan. Jag har inte fått någon mens de senaste 3 kartorna av slinda (åt ihop karta 4&5) och hade bara fått en mens (tredje kartan) sedan jag börjat äta dem. (Är på 8:de kartan nu tror jag). -

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.10.2023
Hej,
Du skriver att ditt underliv är irriterat och att det eventuellt började då du hade samma stringtrosa i tre dagar. Att ha samma trosor i flera dagar är inte "farligt", men risken är att det leder till klåda och irritation i underlivet. Därför talar man i allmänhet om att det är bra att man tvättar sitt underliv dagligen med vatten och att man byter underkläder. Man skall alltid undvika att använda tvål i underlivet eftersom det lätt torkar ut huden och ökar risken för irritation.
Stringtrosor är i sig själva lite problematiska på grund av sin design. Eftersom de går in mellan skinkorna så sitter de tätare mot huden precis vid slidöppningen och det blir lättare problem med "skavsår" där kanterna skaver mot huden. Det att tyget sitter närmare huden vid slidöppningen gör att slidan (för att skydda sig själv) kommer att producera mer fukt, som sedan fångas upp i trosan och ligger kvar mot huden eftersom det inte finns möjlighet till "ventilation" på samma sätt som med ett par "vanliga" trosor . Det kan då leda till att temperaturen ökar och att bakteriefloran blir annorlunda än den borde vara. (för vissa tjejer kan detta problem uppkomma även vid mens om/då man använder bindor eller trosskydd som också ligger tätt mot huden, så det beror inte alltid på trosorna.)
Det du alltså kan tänka på nu är att tvätta underlivet en gång om dagen, och så länge du känner av irritationen försöka använda trosor och byxor som inte sitter så tätt. Trosorna får gärna vara av bomull (dvs inte spets eller syntetmateriel) för att de skall "andas" så bra som möjligt (med "andas" menar jag att de tillåter att fukten avdunstar bättre). Undvik att använda trosskydd eller binda om det går. Sov gärna helt utan kläder på underkroppen och om det känns som att du vill smörja underlivet med någonting så kan du t.ex. köpa en salva som heter Vagisan från apoteket. Jag tror hur som helst att detta problem kommer att försvinna på ett par dagar bara du är lite snäll och uppmärksam på ditt underliv.
Jag tror inte att blödningarna har något direkt samband med irritationen utan blödningarna är snarare en följd av att du äter Slinda. Som du kan läsa i bipacksedeln är det inte ovanligt dels att bortfallsblödningen uteblir, men inte heller ovanligt att man kan få mellanblödningar. Alla kroppar påverkas olika av hormonella preventivmedel eftersom alla kroppar är olika. I sig låter det alltså inte konstigt eller oroväckande att du har mellanblödningar, och det är inte ett tecken på att pillren inte skulle fungera, men jag förstår också att det kan kännas irriterande. Om du är osäker på hur du skall göra eller om du känner att du skulle vilja testa någon annan typ av piller istället så kan du kontakta preventivrådgivningen och diskutera saken med dem.
Tveka inte att ta kontakt pånytt om någonting blev oklart.
Kram,
Tessi